De strepen van Adidas

Adidas strepen beschermingsomvang simpele grafische tekens

Adidas gebruikt als onderscheidingsteken van haar producten een drietal parallel naast elkaar staande strepen. Kenmerkend is het aantal en het feit dat de strepen net zo breed zijn als de ruimte tussen de strepen. Het design stamt uit 1949. Om de goodwill van dit merk te beschermen, treedt het bedrijf vrij consequent op tegen andere sportmerken die strepen gebruiken. Het bekendste conflict is, vermoeden wij, de sinds 1997 lopende rechtszaak tegen Hennes en Mauritz over het gebruik van de twee strepen op fitnesskleding.

Na vele gerechtelijke uitspraken, van kortgedingrechters tot aan de Hoge Raad en zelfs het Europese Hof, lijkt er mogelijk nu een kanteling te komen in deze kwestie. Het Hof Den Haag is namelijk tot de conclusie gekomen dat de merken niet overeenstemmend zijn.

Het Adidas merk is een herhalend patroon van drie strepen met gelijke tussenruimtes. De strepen bij H&M lijken meer op een dikke streep met een lijntje ertussen (tussenruimte is veel kleiner). Daarnaast ontbreekt de herhaling en is dit geen patroon. Overeenstemming is gering. Gevolg: geen inbreuk.

Kans is groot (gezien de historie) dat Adidas tegen de uitspraak in cassatie gaat. Toch is deze uitspraak wel bijzonder relevant. De beschermingsomvang van een beeldmerk is beperkt, als het louter bestaat uit simpele geometrische elementen zoals strepen, punten, cirkels of vierkanten. (Bron beeld: rechtspraak.nl)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje