LANCÔME VS NINÔME

Sinds 1935 verkoopt L’Oreal wereldwijd huidverzorgingsproducten onder het merk LANCÔME. Als het nieuwe cosmeticamerk NINÔME wordt gelanceerd (onder andere via de socialmediakanalen van fotomodel Kim Feenstra), eist L’Oreal een verbod.

Sinds 1935 verkoopt L’Oreal wereldwijd huidverzorgingsproducten onder het merk LANCÔME. Als het nieuwe cosmeticamerk NINÔME wordt gelanceerd (onder andere via de socialmediakanalen van fotomodel Kim Feenstra), eist L’Oreal een verbod.

De rechter stelt dat dit terecht is. Beide woorden bestaan uit: twee lettergrepen, zes versus zeven letters, met een N op de derde plek en eindigend op ÔME. In de Benelux wordt een circonflexe (^) zelden gebruikt, dus daar valt extra de aandacht op. De merken zijn daarom sterk overeenstemmend. Daarnaast zijn de producten identiek.

In de NINÔME reclame staat het merk onder een portret van een model in grote witte letters tegen een donkere achtergrond en in hetzelfde lettertype. Mede daardoor is er kans op verwarringsgevaar. De voorgestelde rebranding naar NINOME gaat ook niet door. Doordat er al sprake is van inbreuk, is er sprake van nawerking. De consument heeft al een link gemaakt naar LANCÔME, dus met de nieuwe naam wordt daarmee te weinig afstand genomen. Grote kans dat als het product direct onder de naam NINOME was gelanceerd, L’Oreal dit wel geaccepteerd had, nu is dit niet meer acceptabel.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje