Recht op protestsite – THESTYLEOUTLETS.NL

TheStyleOutlets.NL- Recht om online te protesteren

Niet ieder initiatief wordt even warm ontvangen. Personen die tegen een voorgenomen besluit zijn, willen graag hun ongenoegen delen via het internet met anderen. Mag je daarbij ook de naam en het merk van de wederpartij gebruiken? Deze vraag gaat spelen bij de aankondiging van de opening van een grote outlet store in Halfweg. Een verontruste consument lanceert een website met een overzicht van de voor en tegens onder de (dan nog vrij beschikbare) domeinnaam die identiek is aan het merk van het bedrijf, TheStyleOutlets.NL. Mag en kan dit nu wel of niet? Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten.

Neinver is een vastgoedontwikkelaar. Sinds 1996 heeft het bedrijf diverse outlet stores geopend in Europa onder de naam THE STYLE OULETS. Momenteel zijn er The Style Outlets in Frankrijk, Duitsland, Portugal, Italië en Spanje. De planning is om de activiteiten uit te breiden naar noord-Europa. Media 2017 moet de megastore in Halfweg (bij Amsterdam) open gaan.

Om haar rechten te beschermen, heeft het bedrijf diverse logo’s THE STYLE OUTLETS laten registreren als merk in de Europese Unie. Daarnaast zijn er vele domeinnamen vastgelegd, zoals thestyleoutlets.com, thestyleoutlets.es, thestyleoutlets.de, thestyleoutlets.it., thestyleoutlets.fr en thestyleoutlets.pt.

In 2013 wordt de domeinnaam THESTYLEOUTLETS.NL vastgelegd. Niet door het bedrijf maar door een kritische consument. Op de website wordt een overzicht gegeven van niet alleen de voordelen maar vooral ook de nadelen onder de titel ‘Actiecomité NEE tegen The Style Outlets’.

Vanwege de opening volgend jaar start Neinver een procedure om de domeinnaam op te eisen. De vraag is, kan dit nu zo maar, want er is toch ook nog zoiets als vrijheid van meningsuiting?

De eerste vraag die beantwoord moet worden is: is de domeinnaam identiek of verwarring wekkend overeenstemmend met het merk. Het bedrijf heeft namelijk alleen logo’s geregistreerd en geen woordmerk. Echter de naam/ het woord is het meest dominant in het logo, en dat is wel identiek aan de domeinnaam. Aan de eerste eis is daarom voldaan. Het feit dat eiser nog vele andere domeinnamen kan registreren (zoals THE-STYLEOUTLETS.NL), is niet relevant.

De vraag die dan centraal staat is, heeft de kritische consument een recht om de domeinnaam vast te leggen. Het uiten van kritiek/ protest kan niemand ontnomen worden, laat daar geen twijfel over bestaan. Protesteren mag, de vraag is alleen wat voor soort domeinnaam daarbij gebruikt mag worden. Omdat het een protestsite is tegen een bepaald bedrijf , mag je daarbij de naam van het andere bedrijf gebruiken, ook al is die naam als merk is geregistreerd. Echter er zijn wel grenzen. De registratie van alleen het merk van de wederpartij (zoals hier) gaat een stap te ver. Als er gekozen was voor bijvoorbeeld de domeinnaam ZEGNEETEGENTHESTYLEOUTLETS.NL, dan had Neinver hier weinig tegen kunnen doen. Omdat in deze kwestie de domeinnaam identiek is aan het merk, moet die worden overgedragen.

Protesteren mag, maar gebruik hiervoor wel een toepasselijke domeinnaam. Het feit dat een domeinnaam nog vrij is, is nog geen vrijbrief om deze domeinnaam te gebruiken. Vaak kan een merkhouder die alsnog opeisen als deze identiek is aan een geregistreerd merk. Voor bedrijven, registreer niet alleen de handelsnaam als merk maar daarbij ook de meest logische social media accounts er domeinnamen (voor nu en in de toekomst).

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje