Domeinnaam registery nu slachtoffer van phishing aanval, Nederland volgende slachtoffer?

Domeinnaam registery nu slachtoffer van phishing aanval, Nederland volgende slachtoffer?

De Canadese domeinnaam register autoriteiten (CIRA) worden overstelpt met mailtjes over fraude. CIRA is nu zelf het slachtoffer van een phishing actie in Canada. Afbeeldingen van de officiële CIRA website worden gebruikt om persoonlijke informatie te bemachtigen waaronder creditcard gegevens van domeinnaam houders. De aanval is zo groot dat CIRA op grote voet mails rond stuurt naar iedereen om verdere schade te voorkomen.

CIRA is het Canadese zusje van de SIDN, de organisatie die de uitgifte van domeinnamen regelt. Als houder registreer je een domeinnaam bij een provider die lid is bij een Registry. In principe heeft een houder dus nooit te maken met de registry. Toch weet niet iedereen hoe dit precies werkt, dus een uitgelezen mogelijkheid voor frauderus om via phishing hun slag te slaan. 

Omdat domeinnamen in Nederland tegenwoordig volop door particulieren geregistreerd worden en daar vaak gekozen wordt voor de goedkoopste (en vaak een onbekende) provider, is de kans bijzonder groot dat we in Nederland een vergelijkbare phishing actie kunnen verwachten.

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van internetfraude waarbij gebruik gemaakt wordt van een valse (identieke) website. Vooral banken hebben hier last van. Als gebruiker krijg je een mailtje om bijvoorbeeld je inloggegevens te checken op de site. Die site is niet de echte site van het bedrijf maar een kopie, waarop de gebruiker niets vermoedend inlogt met zijn eigen wachtwoord of creditcard nummer. Met deze gegevens kan de fraudeur dan makkelijk zijn slag slaan.

Hoe is phishing te herkennen?

Moeilijk. De sites zijn vaak een kopie, dus visueel is dit niet te zien (soms wel aan de URL zelf, de valse link). Als internetgebruiker moet je gewoon er altijd op bedacht zijn dat de criminaliteit zich naar een online wereld beweegt (niet alleen wat betreft counterfeit, ook gewoon om je privé op te lichten). Bedenk dat officiële (of financiële) organisaties nooit persoonlijke (financiële) gegevens opvragen zoals Pincodes, creditcardgegevens etc. Mailtjes zijn verdacht als er dreigementen in staan als je niet direct reageert en er een link wordt gegeven om te gebruiken (die link leid je namelijk naar een valse website). Ook telefoonnummers kloppen niet, dus bel gewoon je eigen contactpersoon. Te laat en al iets afgegeven, bel dan direct je bank om je creditcard te laten blokkeren.)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje