PARVI.ORG: $100.000 boete voor de stad Parijs

PARVI.ORG: $100.000 boete voor de stad Parijs

De stad Parijs heeft in 2002 het merk PARVI en PARVI, PARIS VILLE NUMERIQUE als merk laten vastleggen voor o.a. internetcommunicatie. Het merk wordt gebruikt voor WIFI-verbindingen in Parijs. Jeffrey Walter registreert in 2006 de domeinnaam JAVI.ORG. Parijs eist deze domeinnaam op, maar partijen komen er niet uit. Er volgt een procedure (UDRP) bij het WIPO, waarbij Jeffrey stelt dat hij niet te kwader trouw is, want hij wist niets van de merkregistraties PARVI. Parijs wint en de domeinnaam moet worden overgedragen.

 

Jeffrey laat het daar echter niet bij zitten en start binnen de beroepstermijn een rechtszaak in Texas. Wat bedrijven wel eens vergeten, is dat die mogelijkheid uitdrukkelijk wordt gegeven in een UDRP procedure. De rechtsmacht wordt dan bepaald door de plek waar de registrar gevestigd is, hier dus Texas.

Jeffrey stelt dat de stad Parijs eigenlijk onder valse voorwendselen de domeinnaam heeft opgeëist, omdat hij zich niet bewust was van de merkregistraties. Parijs reageert niet in deze rechtszaak en dat heeft desastreuze gevolgen. Jeffrey krijgt gelijk van de rechter, de domeinnaam moet worden overgedragen en de stad Parijs wordt veroordeeld wegens ‘Reverse domain name hijacking’ en krijgt een boete van 100.000 dollar.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje