nieuwscategorie:

Mislukte claim snackje.nl

snackje.nl logo
Als een bedrijf of een artiest met zijn kop boven het maaiveld uit komt, zijn er altijd partijen die daar een broodje uit willen slaan. Domeinnaamkaping is daarvan een mooi voorbeeld. Echter als er eerder een merk is geregistreerd komt de kaper van de koude kermis thuis.

Opeisen van een domeinnaam kan via een simpele UDRP procedure, maar niet altijd. In 2020 wordt gelanceerd, een online webshop met allerlei soorten snacks en snoepgoed. Het bedrijf laat haar logo SNACKJE registreren in de Benelux en de handelsnaam inschrijven bij de Kamer van Koophandel.

Gedaagde heeft 15 jaar eerder (in 2005) de domeinnaam geregistreerd. De domeinnaam verwijst naar een pay-per click website met links naar andere bedrijven die ook snacks aanbieden. Inbreuk stelt eiser. Als schikkingsvoorstel checkt gedaagde bij eiser of die de domeinnaam wil overnemen voor € 10.000,-.

Uiteindelijk wordt de eis afgewezen. Bij inbreuk op een .nl domeinnaam moet je namelijk bewijzen dat de registratie of het gebruikt van de domeinnaam te kwader trouw is. De domeinnaam is veel eerder geregistreerd, dus daar heeft eiser niets aan, hij moet dus bewijzen dat het gebruik te kwader trouw is. SNACKJE is een gewoon Nederlands woord. Daarom zijn links naar bedrijven die ook snacks verkopen niet een vorm van gebruik te kwader trouw. Het aanbod van verweerder om de website over te dragen voor € 10.000,- kwam pas na de indiening van de eis, dus niet relevant. De eis wordt afgewezen.
Wijze les: gaat het om oude domeinnamen, of juist heel beschrijvende domeinnamen, ga er dan niet blindelings vanuit dat deze opeisbaar zijn.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje