Toelaatbaar gebruik merk concurrent als Google Adword – correcte vergelijkende reclame?

Toelaatbaar gebruik merk concurrent als Google Adword - correcte vergelijkende reclame

Na de eerste golf van uitspraken over ontoelaatbaar Adword gebruik, nu dan eindelijk een eerste uitspraak over een vorm van toelaatbaar gebruik van het merk van de concurrent. Dit keer draait weer alles om de vraag of de sponsored link een correcte vorm vergelijkende reclame is. Het gebruik is nu voor het eerst toelaatbaar omdat volgens de rechter het duidelijk is welke producten er vergeleken worden en omdat de producten op objectieve wijze met elkaar vergeleken worden.

Tempur (eiser)  en Medicomfort (gedaagde) maken beiden matrassen van traagschuim. Dat is speciaal materiaal met drukverlagende eigenschappen. Om die reden worden deze matrassen veel gebruikt in ziekenhuizen om doorliggen te voorkomen.
Medicomfort promoot haar producten op Google met de volgende advertentie:
Toe aan een Nieuw Matras? Medicomfortmatras.nl Bestel Medicomfort matras. Tot 40% goedkoper dan de andere Topmerken.
Om de advertentie onder de aandacht te brengen bij de doelgroep zijn er diverse Google Adwords gekocht, waaronder het merk van de concurrent TEMPUR.
Tempur maakt bezwaar en stelt merkinbreuk, Medicomfort verweert zich met de stelling, dit is een vorm van toelaatbare vergelijkende reclame. De rechter oordeelt dat de advertentie een correcte vorm van vergelijkende reclame is (Art 194a BW). Alhoewel er maar 15 woorden gebruikt kunnen worden, is het duidelijk dat het gaat om reclame voor producten van Medicomfort. Door het gebruik van de term Topmerken, is duidelijk waarmee de producten worden vergeleken en wordt impliciet het product van TEMPUR genoemd ook al staat dat niet in de tekst. (Hier zal de komende tijd nog wel menige zaak over gevoerd worden, ben ik bang.)
Het gebruik van het merk van een ander bedrijf als Adword is niet strafbaar, sterker het is noodzakelijk als je via vergelijkende reclame op het Internet consumenten wil voorlichten. Vergelijkende reclame kan alleen doeltreffend zijn als de reclame het publiek bereikt die mogelijk het product van de concurrent wil kopen. Het wordt pas oneerlijk als de goodwill van het ene merk afstraalt op het andere product en dat is het geval als het onduidelijk is welke producten er vergeleken worden.
Hier is alles duidelijk. Het gaat om de matrassen van Medicomfort versus de matrassen van de andere Topmerken. Het gaat hier om dezelfde producten, namelijk matrassen met traagschuim, die voorzien in een zelfde behoefte en doel. Gevolg een vorm van toelaatbare vergelijkende reclame en dan is het logisch dat je daarbij het merk van je concurrent mag noemen. Toch ben ik bang dat er nu een flinke storm zal losbarsten of in de vergelijking wel alle relevante aspecten objectief zijn meegenomen. Gebruik blijft dus gevaarlijk

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje