Gebruik merk concurrent als AdWords niet toelaatbaar – ontoelaatbare vergelijkende reclame

Gebruik merk concurrent als AdWords niet toelaatbaar – ontoelaatbare vergelijkende reclame

Het was even wachten maar er is nu dan uiteindelijk een eerste uitspraak over de toelaatbaarheid van het gebruik van merken als AdWords door concurrente. Google schreeuwde het in september al van de daken, gebruik vooral het merk van je concurrent als AdWord, dat is wat ons betreft prima en goed voor de mededinging. Onzin natuurlijk, het is alleen goed voor de kassa bij Google maar dat verkoopargument doet het niet zo goed in de markt. Nu dan eindelijk een eerste en misschien voor sommige alsnog verrassende uitspraak.

Nog even de historie. Dit jaar heeft het Hof een belangrijke uitspraak gedaan over de toelaatbaarheid van het gebruik van merken van concurrenten als Google AdWords. Google is voor de opname van een merk als zoekwoord (helaas) niet aansprakelijk omdat alleen de opname van een zoekwoord in de database geen merkgebruik is.

De adverteerder die zo’n zoekwoord gebruikt, kan echter wel merkinbreuk maken. Simpel gezegd is dat, als de (economische) relatie tussen het merk en de adverteerder niet duidelijk is. (Is het de eigenaar zelf die adverteert, een zusterorganisatie of juist een concurrent.)

Het was even wachten maar we hebben een eerste zaak. Energy + gebruikt namelijk het merk TEMPUR voor de promotie van haar eigen site. TEMPUR verkoopt speciale matrassen en kussens met speciaal schuim erin. Energy + verkoopt ook speciale matrassen en probeert de traffic naar haar site flink te vermeerderen door enerzijds TEMPUR als metatag te koppelen aan speciale pagina’s en anderzijds door het merk TEMPUR en TEMPOER als zoekwoord (Google AdWords) te gebruiken.

Zoals al vaker door meerdere mensen gesteld, is de kans bijzonder groot om nat te gaan bij het gebruik van andermans merken om je eigen site te promoten. Meest logisch om nat te gaan op het merkenrecht, maar mocht dat niet lukken dan ga je alsnog nat omdat de sponsored link dan te zien is als een vorm van (ongeoorloofde) vergelijkende reclame. In deze kwestie wordt (helaas) alleen op basis van deze laatste grondslag uitspraak gedaan.

De rechter volgt een wat vreemd pat namelijk dat de link geen merkgebruik zou zijn maar gezien moet worden als een vorm van reclame waarin het merk TEMPUR voorkomt. De links zijn vergelijkende reclame want de advertenties verschijnen direct terwijl zoekwoord nog op het scherm staat.  Dat is dus een niet zo’n heldere (misschien beter gewoon foute redenatie) maar gelukkig komen we wel bij hetzelfde resultaat uit. De rechter had moeten stellen: (1) gebruik van adwords is gewoon merkgebruik (heeft namelijk het Europese Hof al bepaald), maar (b) als het toelaatbare vergelijkende reclame is, dan is dit toegestaan.

Helaas volgt de rechter dit pad niet zodat we dit keer alleen een uitspraak krijgen over de toelaatbaarheid van het gebruik van adwords in relatie tot vergelijkende reclame. De advertenties die hier verschijnen zijn volgens de rechter echter een vorm van niet-geoorloofde vergelijkende reclame. En waarom niet?

Nou heel simpel omdat je in een sponsored link natuurlijk nooit in die paar (ca acht) woorden goed de producten met elkaar kan vergelijken. “De advertenties die verschijnen…maken..geen duidelijk onderscheid tussen de producten van Tempur en Energy+. De advertenties plaatsen de producten … niet uitdrukkelijk tegenover elkaar en leggen ook niet de nadruk op een merk van Energy + of eigenschappen die de producten van Energy + duidelijk onderscheiden van de Tempur Producten”

De uitweg via de vergelijkende reclame is dus helaas voor de concurrenten een doodlopende weg gebleken. Beter was het geweest als de rechter zich dan weer over de vraag had gebogen of dit merkgebruik nu wel toelaatbaar was geweest of niet. Mijn instelling is nog steeds – niet toelaatbaar want de relatie is totaal onduidelijk. Helaas moeten we nog even wachten op een goede tweetraps uitleg. Voorlopige hebben we wel een eerste veroordeling voor het gebruik van merken van concurrenten als Adwords. Gedaagde kreeg niet alleen een verbod op het gebruik van het AdWord TEMPUR in deze vorm maar werd tevens veroordeld  om de kosten (9.500,-) van de wederpartij te betalen. Advies: luister vooral naar de IE-jurist/ merkengemachtigde over de toelaatbaarheid van AdWords en vertrouw zeker niet blind op de adviezen van Google.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje