Gebruik merk concurrent als Adword

Gebruik merk concurrent als Adword

Wanneer mag je het merk van de concurrent/marktleider als Adword gebruiken in een online campagne? Gedaagde heeft een onderzoek laten doen naar zijn eigen waterontharder (de Aquamag7000) en de Amfa4000 van 24Man. De vergelijkingstest is positief. Daar wil het bedrijf ruchtbaarheid aan geven. Als het zoekwoord Amfa4000 wordt ingetikt, verschijnen er advertenties met koppen als “Amfa4000 vs Aquamag 7000 – bekijk dit voor je aankoop”.

 

De advertentie komt uit op een website waar de testresultaten staan vermeld, met als conclusie dat de Aquamag7000 twee keer zo krachtig en goedkoper is dan de Amfa4000. Man24 maakt hiertegen bezwaar.

Regel is dat de gemiddelde internetgebruiker direct moet kunnen zien van wie de advertentie afkomstig is. Als in de kop direct beide merken worden weergegeven, dan is het duidelijk dat het hier om een test gaat van twee producten (waarvan een van de concurrent).

Dat het aanhakende bedrijf daardoor mogelijk meer producten verkoopt, is niet relevant. Dit mag gewoon. Er was ook een advertentie waarin alleen het merk van de concurrent stond. Dat mag dus niet. Dan is onduidelijk wat de relatie is tussen dat bedrijf en het merk van de concurrent. Gebruik merk concurrent mag, maar doe het wel zorgvuldig. (Bron beeld: waterontkalkerkopen.nl)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje