Gebruik Adwords niet zonder risico – Louis Vuitton versus Google

Gebruik Adwords niet zonder risico - Louis Vuitton versus Google

Het Europese Hof heeft dit voorjaar eindelijk haar oordeel gegeven over de toelaatbaarheid van Adwords. Adwords zijn zoekwoorden die bij Google gebruikt worden om sites beter vindbaar te maken. Naast de gewone (natuurlijke) resultaten die links gepresenteerd worden, staan rechts kleine advertenties onder het kopje gesponsorde links. Ook geregistreerde merken worden hiervoor soms gebruikt. Louis Vuitton spande hierover een zaak aan bij het Europese Hof.

In deze zaak staan twee vragen centraal. (1) Maakt Google inbreuk met de verkoop van zoekwoorden van merken als Adword en (2) mag een adverteerder andermans merk als zoekwoord gebruiken?

Over de eerste vraag is het Hof duidelijk. Google maakt geen inbreuk met de verkoop ook al worden daar miljoenen mee verdient.

Bij de adverteerder ligt dit anders. Die maakt wel inbreuk als de advertentie verwarring schept of misleidend is. Er mag niet gesuggereerd worden dat er een band is tussen beide bedrijven en de consument moet makkelijk kunnen achterhalen wie de adverteerder is. Het sprookje dat nu iedereen zomaar het merk van de marktleider als Adword mag gebruiken, om extra bezoekers naar de eigen site te trekken, kan hiermee de prullenbak in.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje