Fake news- fake reviews

Fake news- fake reviews

Reviews zijn voor consumenten van groot belang. Op basis daarvan plaatsen consumenten opdrachten (denk maar aan booking.com, airbnb.nl en iens.nl). In een wereld vol met nepnieuws, is het natuurlijk niet gek dat er ook nep reviews worden gemaakt. Wat is daar als bedrijf tegen te doen?

Over een kinderdagverblijf wordt er iedere twee maanden bij Google Maps een vreselijke negatieve review geplaatst. De kwaliteit is slecht, kinderen liggen te huilen en het management is een ramp. De valse reviews blijken allemaal door dezelfde persoon te zijn gemaakt (oude gekopieerde reviews van andere websites). Om de berichten geloofwaardiger te maken, werden er foto’s van vrouwen bij gezet (die online te vinden waren), zelfs van een vrouw die al overleden was. Als duidelijk is dat de berichten onjuist zijn, het bedrijf hierdoor schade lijdt en het bedrijf niet op minder ingrijpende manieren kan achterhalen wie deze berichten post, dan moet een bedrijf als Google de NAW gegevens hiervan vrijgeven. Omdat nep-reviews posten onrechtmatig is, moet de schrijver ook de schade vergoeden. Naast een moreel nee, is er dus ook een juridische reden om hier geen gebruik van te maken.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje