Talensshop.nl. Domeinnamen en de strijd om de koper op het internet

domeinnamen e-commerce inbreuk

E-commerce is van levensbelang. Niet alleen voor fabrikanten maar ook voor distributeurs en retailers. Webshops genereren vaak een substantieel deel van de omzet. Een goede domeinnaam is belangrijk. Als de consument op zoek is naar een bepaald merkproduct, dan heeft een domeinnaam waarin het merk staat vaak een hogere positie bij Google. Om die reden registreren distributeurs of retailers vaak een domeinnaam, bestaande uit het merk in combinatie met woorden als shop,  winkel of online. Mag je in de domeinnaam verwijzen naar de merken van producten die je verkoopt in je winkel? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Talens is de bekende producent van verf-, teken- en schildersmaterialen. Het bedrijf gebruikt de domeinnaam www.talens.com maar verkoopt niet rechtstreeks aan consumenten. Om misbruik van het merk te kunnen aanpakken en de goodwill te beschermen is het merk TALENS in vele landen (waaronder de Benelux) geregistreerd .

Een lijstenmaker uit Veldhoven begint in 2011 een online winkel voor de verkoop van schildersmaterialen van onder andere Talens. Hij registreert diverse domeinnamen zoals talensshop.nl en talensshop.be. Om de website te promoten registreert hij tevens Talensshop als Facebook, Twitter en Youtube account. Op iedere pagina staat een logo met als tekst “de TALENSSHOP voor iedereen!” Na de eerste sommatie van Talens uit 2012, verkoopt de winkel uitsluitend nog Talens verfproducten en positioneert zich als “Onafhankelijke Talens Dealer”. Voor Talens is dit nog steeds een inbreuk op haar rechten en zij eist overdracht van de domeinnamen.

Omdat partijen er niet uitkomen, komt de zaak voor bij het Hof in Den Haag. Omdat de verfwinkel zich presenteert onder de naam Talensshop (op de website, in facturen en op social media) is dit handelsnaaminbreuk. Het feit dat er ergens klein vermeld staat dat het bedrijf anders heet, is niet relevant.

Gebruik van de domeinnaam TALENSSHOP is ook een merkinbreuk. Het meest dominerende bestanddeel van de naam is TALENS en op de website worden de producten verkocht waarvoor de fabrikant het merk heeft geregistreerd. Bij het relevante (internet) publiek wordt de indruk gewekt, dat er een bijzondere (commerciële) band bestaat tussen de webshophouder en Talens. Door die indruk te wekken, wordt er geprofiteerd van de aantrekkingskracht, de reputatie en de prestige van het merk. Gevolg: merkinbreuk. Dat Talens mogelijk zelf profijt hiervan heeft (er worden namelijk Talens producten verkocht), is niet van belang.

De webshophouder heeft wel een disclaimer geplaatst, namelijk: © Deze website is geen onderdeel van Talens. Door het kleine letterformaat, de tekst en de plek op de site is dit niet voldoende duidelijk. Daarnaast heeft de disclaimer geen effect op de geregistreerde social media accounts. Gevolg:merkinbreuk, overdracht van de domeinnaam en vergoeding van de advocaatkosten (ruim 80.000 euro). Advies: check het distributiecontract van de fabrikant en kijk eerst of het is toegestaan het merk van de fabrikant te gebruiken in een domeinnaam. Als er een disclaimer gebruikt wordt, zet die dan prominent en in een afwijkende kleur met kader op de homepage en verkoop geen producten van concurrenten.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje