In 2006 vraagt Roy Kenneth Nabben aan Red Bull GmbH (in Oostenrijk) toestemming om de domeinnaam REDBULLNORGE.COM te registreren. Red Bull heeft de nodige merkregistraties, maar zij mogen helaas niet zelfstandig de drank te verkopen in Noorwegen. Het verzoek van Roy komt dan ook niet ongelegen en Red Bull stemt toe zolang zij zelf niet de energydrink mogen verkopen.
Die situatie wijzigt in april 2009, Red Bull mag nu zelf de drank gaan verkopen en eist via een UDRP procedure de domeinnaam op, echter dat mislukt. Verbazingwekkend is dat niet. Een UDRP procedure kent namelijk andere spelregels dan de onrechtmatige daad of een merkinbreuk in een rechtszaak. Bij een UDRP procedure zijn er een aantal belangrijke eisen waaraan voldaan moet worden, waar m.i. de belangrijkste van zijn:
– De domeinnaam moet te kwader trouw zijn geregistreerd EN
– De domeinnaam wordt te kwader trouw gebruikt.
Een registratie die in eerste instantie met toestemming is geregistreerd kan zichzelf niet opeens omtoveren naar een registratie in kwader trouw. Als de registrant zich niet langer aan de eerdere afspraken houdt, is dat naar voor de wederpartij maar geen reden om een stukje historie weg te poetsen. Het is hier duidelijk dat de domeinnaam REDBULLNORGE.COM in eerste instantie geregistreerd is met toestemming van de merkhouder. Een registratie waar beide partijen beter van werden want zodoende kon de registrant het product in Noorwegen verkopen en kreeg Red Bull toegang tot een markt waar zij zelf niet kon verkopen. Een UDRP procedure om de domeinnaam later alsnog op te eisen lukt dan ook simpelweg niet meer.
Een probleem alleen bij Red Bull? Nee, naar mijn mening niet. Ik denk dat deze situatie bij veelbedrijven/ distributeurs/ toeleveranciers speelt. Domeinnaambeheer is echt het ondergeschoven kindje in het bedrijfsleven. Domeinnamen worden geregistreerd op alle mogelijke entiteiten tot distributeurs en reclamebureaus aan toe. Vaak is er totaal geen beleid om dit te centraliseren. Als alles koek en ei is, is er vaak nog wat te regelen. Maar als partijen ruzie krijgen of uit elkaar gaan, dan zal bijvoorbeeld de distributeur de domeinnaam achter de hand houden om een mooie compensatie af te dwingen voor alle gedane werkzaamheden om een mooi afzetgebied te creëren voor de fabrikant. Deze uitspraak geeft mooi aan waarom je als merkhouder wel beleid moet maken voor de registratie va domeinnamen (en waarom je dit centraal moet houden). Zorg ervoor dat alle domeinnamen staan op naam van de merkhouder en niet op naam van derden, ook niet op naam van distributeurs. Registreren is makkelijk, terug krijgen een stuk kostbaarder.
Domeinnamen worden maar één keer uitgegeven en zijn daarom vaak reden tot conflicten. Zeker als de domeinnaam bestaat een merk in combinatie met een ander woord. Domeinnaamkwesties kunnen op een aantal manieren opgelost worden, via de rechter of via een snelle, goedkope formele procedure. De UDRP procedure is een van die goedkope procedures en bekend omdat deze gebruikt wordt bij .com domeinnamen en bij vele andere landenextensies. Maar de procedure is niet altijd garantie voor succes zo ondervond Red Bull weer recentelijk.