Red Bull grijpt naast domeinnaam naar eerdere toestemming – UDRP procedure niet altijd meest geschikte manier om domeinnamen op te eisen.

Red Bull grijpt naast domeinnaam REDBULLNORGE.COM. UDRP niet geschikt naar eerdere toestemming.

Recent heeft het WIPO Arbitrage en Mediation Center kenmerkende uitspraak gedaan in de zaak REDBULLNORGE.COM. Een zaak die niet op zichzelf staat. Maar wat maakt deze zaak nu zo leuk en interessant?

In 2006 vraagt Roy Kenneth Nabben aan Red Bull GmbH (in Oostenrijk) toestemming om de domeinnaam REDBULLNORGE.COM te registreren. Red Bull heeft de nodige merkregistraties, maar zij mogen helaas niet zelfstandig de drank te verkopen in Noorwegen. Het verzoek van Roy komt dan ook niet ongelegen en Red Bull stemt toe zolang zij zelf niet de energydrink mogen verkopen.

 

Die situatie wijzigt in april 2009, Red Bull mag nu zelf de drank gaan verkopen en eist via een UDRP procedure de domeinnaam op, echter dat mislukt. Verbazingwekkend is dat niet. Een UDRP procedure kent namelijk andere spelregels dan de onrechtmatige daad of een merkinbreuk in een rechtszaak. Bij een UDRP procedure zijn er een aantal belangrijke eisen waaraan voldaan moet worden, waar m.i. de belangrijkste van zijn:

–       De domeinnaam moet te kwader trouw zijn geregistreerd EN

–       De domeinnaam wordt te kwader trouw gebruikt.

 

Een registratie die in eerste instantie met toestemming is geregistreerd kan zichzelf niet opeens omtoveren naar een registratie in kwader trouw. Als de registrant zich niet langer aan de eerdere afspraken houdt, is dat naar voor de wederpartij maar geen reden om een stukje historie weg te poetsen. Het is hier duidelijk dat de domeinnaam REDBULLNORGE.COM in eerste instantie geregistreerd is met toestemming van de merkhouder. Een registratie waar beide partijen beter van werden want zodoende kon de registrant het product in Noorwegen verkopen en kreeg Red Bull toegang tot een markt waar zij zelf niet kon verkopen. Een UDRP procedure om de domeinnaam later alsnog op te eisen lukt dan ook simpelweg niet meer.

 

Een probleem alleen bij Red Bull? Nee, naar mijn mening niet. Ik denk dat deze situatie bij veelbedrijven/ distributeurs/ toeleveranciers speelt. Domeinnaambeheer is echt het ondergeschoven kindje in het bedrijfsleven. Domeinnamen worden geregistreerd op alle mogelijke entiteiten tot distributeurs en reclamebureaus aan toe. Vaak is er totaal geen beleid om dit te centraliseren. Als alles koek en ei is, is er vaak nog wat te regelen. Maar als partijen ruzie krijgen of uit elkaar gaan, dan zal bijvoorbeeld de distributeur de domeinnaam achter de hand houden om een mooie compensatie af te dwingen voor alle gedane werkzaamheden om een mooi afzetgebied te creëren voor de fabrikant. Deze uitspraak geeft mooi aan waarom je als merkhouder wel beleid moet maken voor de registratie va domeinnamen (en waarom je dit centraal moet houden). Zorg ervoor dat alle domeinnamen staan op naam van de merkhouder en niet op naam van derden, ook niet op naam van distributeurs. Registreren is makkelijk, terug krijgen een stuk kostbaarder.

 

Domeinnamen worden maar één keer uitgegeven en zijn daarom vaak reden tot conflicten. Zeker als de domeinnaam bestaat een merk in combinatie met een ander woord. Domeinnaamkwesties kunnen op een aantal manieren opgelost worden, via de rechter of via een snelle, goedkope formele procedure. De UDRP procedure is een van die goedkope procedures en bekend omdat deze gebruikt wordt bij .com domeinnamen en bij vele andere landenextensies. Maar de procedure is niet altijd garantie voor succes zo ondervond Red Bull weer recentelijk.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje