periode duurt tot 2 aprilWat is .FRL
.FRL is een nieuwe domeinnaam extensie die staat voor FRIESLAND. De domeinnaam wordt uitgegeven door FRLregistry (en niet door de provincie Friesland). In Nederland zijn ruim vijf miljoen .NL domeinnamen geregistreerd. Hierdoor zit het internet eigenlijk een beetje vast. Bij het bedenken van een nieuwe bedrijfsnaam of merk is dit een probleem. Vaak is de domeinnaam .NL al geregistreerd.
Voor veel Friese bedrijven en personen is de .FRL daarom een logisch en goed alternatief. Onder de domeinnaam BOOMSMA.NL is momenteel een website voor leerbewerking. De bekende Beerenburg van Boomsma kon dus niet onder deze naam online gepromoot worden. Met de komst van de .FRL is dit nu opgelost (en de site is inmiddels al actief).
Stappenplan
De hele lancering van de .FRL vindt in stappen plaats. De eerste honderd pioniers zijn in december gestart.
Vanaf 2 januari is het de beurt aan Friese overheden en merkhouders. Bedrijven die hun merk hebben laten valideren in de Trademark Clearinghouse kunnen dan met voorrang een aanvraag indienen.
Van 2 februari tot 2 april is er een soort tussenfase, de landrush. Iedereen die geïnteresseerd is in een Friese domeinnaam kan zich hiervoor aanmelden. Om deze inschrijving zo eerlijk mogelijk te laten verlopen is er een voorrangslijst opgesteld.
De voorrangslijst
Mochten meerdere personen en bedrijven dezelfde extensie willen krijgen, dan wordt eerst gekeken in welke categorie de aanvrager valt (daarna volgt een veiling).
1- Overheden gaan eerst voor
2- Bedrijven en personen met een merk of een handelsnaam
3- Personen met een eigen naam
En hierbij geldt dan steeds als hoofdregel, Friese bedrijven en inwoners gaan boven bedrijven en mensen buiten Friesland.
Is alles te registreren?
Nee, er zijn bepaalde domeinnamen (premiums) waarvoor een uitzondering is gemaakt om speculatie met namen te voorkomen. Deze domeinnamen worden alleen toegewezen op basis van een plan.
Wat nu te doen?
Iedereen die geïnteresseerd is in een bepaalde naam, kan hiervoor al een preaanvraag indienen. Mocht dit op 2 april de enige aanvraag zijn, dan wordt de domeinnaam toegewezen.
Als de naam echt heel belangrijk is, omdat er meerdere bedrijven dezelfde naam gebruiken, probeer dan hoger op de prioriteitenlijst te komen. Essentieel is hiervoor dat er een merk geregistreerd is.