nieuwscategorie: ,

Belang van de .co.nl

Belang van de .co.nl

In veel landen is het mogelijk om naast de landenextensie (zoals .NL, .UK etc.) ook een .co.XX extensie te registreren (zoals bijvoorbeeld de .co.uk). Dat is op zich fijn, omdat een domeinnaam maar een keer uitgegeven kan worden en bedrijven wel vaker onder een identieke naam in de markt actief zijn. Het gebruik van zo’n identieke naam hoeft op zich geen probleem te zijn, als de core business maar totaal anders is. Echter maar een bedrijf kan de landenextensie krijgen, zie hier het voordeel van de .CO.NL.

In Nederland wordt tot nu toe vrijwel alleen .NL domeinnamen geregistreerd. Het gevolg hiervan is, dat het register bij de SIDN aardig goed vol zit (er zijn momenteel meer dan 5 miljoen domeinnamen). In het verleden (2008) is er eerder een poging gedaan een tweede Nederlandse extensie te lanceren, echter dat is toen mislukt. Nu lijkt dit initiatief toch meer kans van slagen te hebben.

De vraag is natuurlijk wel of dit nu een echte tweede landen extensie is. In principe is de .CO.NL een domeinnaam die onder de nationale toplevel .NL valt. De domeinnamen worden geregistreerd bij de CO.NL Operator. Dit staat (juridisch gezien) dus los van de SIDN die de .NL domeinnamen uitgeeft. Internationaal worden de .CO.XX extensies vaak door consumenten en gebruikers gezien als een alternatieve landenextensie.

Wereldwijd heeft bijna 20% van alle geregistreerde country code domeinnamen een .co.xx extensie. Bekende voorbeelden zijn CO.UK voor het Verenigd Koninkrijk, de .CO.KR van Korea en de .CO.NZ van Nieuw Zeeland: De lancering van de CO.NL in 2015, biedt het zakenleven in ieder geval wel de mogelijkheid om deze extensie te gebruiken indien de .NL al is geregistreerd.

Lovenswaardig is dat de operator van de .CO.NL nadrukkelijk wijst op het gevaar van merkkaping. De beste remedie tegen domeinnaam disputes (en ook de meest goedkope) is eigenlijk gewoon de domeinnaam zelf te laten vastleggen.  Dat is natuurlijk een gok, omdat onduidelijk is hoe succesvol de .CO.NL wordt, maar gezien de geringe kosten is dit toch te prevaleren dan het starten van een juridische procedure. Mocht de domeinnaam al door een derde zijn ‘gekaapt’ dan is de meest logische route om een ADR procedure hiervoor te starten (goedkoper en sneller dan een procedure bij de rechtbank).

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje