Een (onsmakelijk) kijkje in de keuken van de georganiseerde misdaad bij de handel in namaakgoederen

Kijkje in de keuken van de georganiseerde misdaad bij de handel in namaakgoederen

De zware criminaliteit heeft de laatste jaren haar werkterrein verlegd van de handel in hard drugs naar namaak producten. De reden mag duidelijk zij, met namaak producten is veel, heel veel geld te verdienen. En in die wereld wordt geen middel geschuwd. Namaak is niet alleen schadelijk voor de merkhouder, maar kan ook levensbedreigend zijn voor de gebruiker (bijvoorbeeld als het om nep medicijnen gaat). Een recente strafzaak laat ons een kijkje in de keuken nemen. Handel in namaak is duidelijk een keiharde wereld met eigen regels waar je als handelaar je eigen leven niet veilig bent.

In deze zaak draait om de handel in nep Nikes. Dit keer geen merkenrecht verhaal, maar is een keer aandacht voor een heel ander aspect. De handel in namaak die we proberen tegen te gaan en de wereld waarmee we te maken hebben. De tegenstanders hebben hun eigen regels, zo blijkt uit deze strafzaak.

Recent is een handelaar veroordeeld tot 10 jaar strafgevangenis. Niet vanwege de handel zelf, maar door de manier waarop partijen met elkaar werken. Bewezen is verklaard: poging tot doodslag, medeplegen van afpersing, zware mishandeling en bedreiging.

Het slachtoffer heeft namaak Nikes afgenomen van de verdachte en er ontstaan problemen over geld. Die lopen zo hoog op, dat de rechter de verdachte uiteindelijk veroordeeld tot 10 jaar strafgevangenis. De rechtbank acht bewezen dat:. 

  • verdachte met opzet het slachtoffer met een schroevendraaier in zijn nek heeft gestoken om opzettelijk het slachtoffer van het leven te beroven.
  • verdachte door geweld en bedreiging met geweld [slachtoffer 3] telkens heeft gedwongen tot de afgifte van geldbedragen van in totaal ongeveer 40.000 euro
  • welk geweld en/of welke bedreiging met geweld hierin bestonden dat hij, (de verdachte of de mededaders) [slachtoffer 3] meermalen tegen zijn lichaam hebben geslagen en gestompt en met traangas in zijn ogen hebben gespoten en/of een heet strijkijzer en/of hete messen op zijn penis en borst en rug en handen en voetzolen en wang hebben gedrukt en elektroshocken hebben gegeven en een pistool in de richting van het lichaam of hoofd van die [slachtoffer 3] hebben gehouden en zijn hoofd hebben vastgehouden en zijn tanden over de stoep hebben geschraapt, ten gevolge waarvan die [slachtoffer 3] zwaar lichamelijk letsel heeft opgelopen te weten brandwonden op zijn penis en borst en handen en een afgebroken voortand

en zo gaat het dan nog een paar pagina’s door in de uitspraak.

Handel in nepproducten is dus big business geworden waar de heren onderlinge kwesties op geheel eigen wijze afhandelen. Namaak is dus geen spel meer van kleine onschuldige mensen, het is een keiharde niets ontzienende wereld geworden waar men niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk over lijken gaat.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje