Soap rond Louis Vuitton tasje nog niet ten einde – rechter gewraakt –vrijheid van meningsuiting – de noodzaak van parodie

schilderij oorlog oog afrikaans kindje met luxe tas

Louis Vuitton en de Deense kunstenares Nadia Plesner liggen al enige jaren met elkaar overhoop. De kunstenares verkocht in 2008 T-shirts met een Afrikaans kindje met in haar hand een op Louis Vuitton lijkend tasje om de wantoestanden in Darfur aan de kaak te stellen. Er volgde in Frankrijk een verbod, waarna het hongerige kindje verder ging zonder tasje. Dit jaar laaide de strijd weer op doordat het kind met tasje terug kwam in een schilderij van de kunstenares. Louis Vuitton eiste (en kreeg) direct een verbod in een verkorte 1019 procedure, maar de kunstenares laat zich dit keer niet uit het veld slaan en eist en eist opheffing van het verbod.

Plesner, studente aan de Rietveld Academie heeft een nieuw schilderij gemaakt. Het is gebaseerd op Picasso’s Guernica Een eigentijdse aanklacht tegen de wereld, tegen de aandacht die uitgaat naar nietszeggende showbizz types als Paris Hilton terwijl iedereen de ogen sluit voor de humanitaire ramp in Darfur. De humanitaire ramp in Darfur wordt gesymboliseerd door een mager Afrikaanse kindje met in zijn arm een sterk op Louis Vuitton lijkend tasje.

Om misbruik en namaak te voorkomen heeft Louis Vuitton het design van het tasje als Europees model laten registreren. Natuurlijk zitten er kleine verschillen in beide tasjes (bij Plesner wordt de lettercombinatie SL gebruikt i.p.v. VL) maar de overall indruk is duidelijk hetzelfde. Beide partijen kennen elkaar nog van een eerder incident in Frankrijk waar Louis Vuitton aan het langste eind trok.

Toen dit voorjaar het schilderij werd aangeboden, startte Louis Vuitton een 1019 RV procedure (een ex-parte procedure). Voor niet-juristen, dit is een versnelde procedure waar op basis van een Intellectueel eigendomsrecht de rechter een verbod kan geven zonder de gedaagde te horen of hiervan in kennis te stellen. Als de eis voldoende onderbouwt is, kan de rechter een verbod geven.

Als gedaagde word je pas met alles geconfronteerd als het te laat is, als de deurwaarder je de uitspraak komt overhandigen. E rechter vond voldoende grond in de eis en gaf een verbod. Op straffe van 5.000 euro per dag, mag het kunstwerk niet meer vertoond worden in de Europese Unie, mag ook niet op de website van de kunstenares.

Ditmaal laat de kunstenares het er niet bij zitten. Zij is nu een kortgeding gestart tegen Louis Vuitton om het ex-parte besluit ongedaan te maken. Plesner beroept zich daarbij op haar vrijheid van meningsuiting en artistieke vrijheid. Helemaal kansloos is dit niet. Louis Vuitton stelt in haar eerdere eis “Er is geen enkele noodzaak of rechtvaardiging voor gerekwestreerde om zich de IE-rechten van Louis Vuitton toe te eigenen teneinde de door Plesner verkozen boodschap te verspreiden.” Daar kan je m.i. dus anders over denken. Volgens mij is er bijvoorbeeld maar één mode bedrijf dat continu met wereldsterren, haar producten mooi laat visualiseren waaronder in Afrikaanse landschapjes. Denk aan de nu lopende campagne “Every journey began in Africa” met showbizz beroemdheden zoals Ali en Bono in een Afrikaans landschap. Een beroep op de parodie-exceptie en 10-EVRM, lijkt mij dan ook niet bij voorbaat kansloos.

Plesner is inmiddels volop in de aanval. De zaak die 29 maart zou starten is uitgesteld tot 20 april, omdat er eerst een andere rechter moest komen. De rechter die het verbod had gegeven, zou in eerste instantie de zaak weer gaan behandelen. De eerdere rechter kon hier wel inkomen en het kort geding zal dan ook door een andere rechter worden overgenomen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje