Inbreuk op Scotch & Soda donsjas – auteursrecht of modellenrecht

Inbreuk op Scotch & Soda donsjas	- auteursrecht of modellenrecht

Scotch & Soda brengt sinds 2012 donsjassen op de markt. Als Esprit in 2015 een vergelijkbare jas lanceert in een aantal EU-landen, maakt Scotch hiertegen bezwaar op basis van haar auteursrecht (er is geen EU-modelregistratie aangevraagd). Esprit stopt met de verkoop in Nederland, is bereid een schadevergoeding te betalen voor de verkoop in Nederland, maar niet voor heel Europa.

In de rechtszaak die volgt, stelt Esprit dat de vormgeving van de jas te banaal is. De rechter is het daar niet mee eens. De jas bestaat uit diverse (niet bijzondere) elementen. Echter, de combinatie geeft de jas voldoende een eigen gezicht (karakter). De jas van Esprit is nagenoeg een exacte kopie. De totaalindruk is hetzelfde, dus inbreuk.
In Europa is het auteursrecht nog niet geharmoniseerd. In Nederland is Scotch & Soda als werkgever rechthebbende, maar zo’n wetsartikel bestaat niet in alle EU-landen. Daarom worden de vorderingen voor buiten Nederland afgewezen. Super jammer dat Scotch & Soda geen EU-model heeft gedaan bij de lancering. Bij een geregistreerd EU-model had de rechter waarschijnlijk direct een verbod (en schadevergoeding) toegekend voor de gehele EU.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje