De strijd om het UGG’s design

De strijd om het UGG’s design

De UGG Australia is wereldwijd een succes. Om de vormgeving van de laars te beschermen, laat de Amerikaanse producent in 2008 de laars als Europees model registreren. Kenmerkend aan de laars zijn de gequilte naden, de overslag en de uitstekende wollen binnenbekleding aan de zijkant van de schoen.

Intermedium ontwerpt, produceert, exporteert en verkoopt schoenen in heel Europa. Als zij met een vergelijkbare schoen komt, volgt er een rechtszaak. De sheepskin boot (de laars met schapenvacht) is al decennia oud en niet te beschermen. Intermedium stelt dat haar schoen voldoende afwijkt, want er zijn veel vergelijkbare schoenen. Daarnaast hebben de naden een technische functie.

Dit verweer gaat niet op, omdat de naden overal kunnen worden aangebracht. Bij de laars van Intermedium zitten de naden, de overslag en de uitstekende wollen binnenkant op dezelfde plaats. Hierdoor is de totaalindruk van beide laarzen overeenstemmend. Gevolg: staken verkoop, afdracht winst, brief met vonnis naar afnemers en veroordeling in de proceskosten (ca. 20.000 euro).

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje