Over Merkonderzoek

Merkonderzoek

Merkonderzoek, belang van onderzoek, gevaar van oudere handelsnamen en visueel, auditief of begripsmatig overeenstemmende merken, check internet, noodzaak onderzoek in registers naar visueel, auditief of begripsmatig overeenstemmende merken en oudere handelsnamen, overeenstemmend merk, auditief overeenstemmend merk, visueel overeenstemmend merk, conceptueel overeenstemmend merk, overeenstemmende handelsnamen, Benelux merkenbureau.

Door een teken als merk te registreren, krijgt de houder ervan een uniek monopolie op het gebruik van die naam voor bepaalde producten en diensten. Maar dit voordeel voor de een is natuurlijk ook een nadeel voor de ander, namelijk voor diegene die een nieuwe naam zoekt voor het bedrijf of voor een nieuw product. Onderzoek daarom altijd eerst of een nieuw bedacht merk wel te gebruiken is. Internet is daarvoor natuurlijk ideaal voor een eerste grove schifting. Duidelijk wordt dan direct of de domeinnaam nog vrij is en of er mogelijk concurrenten zijn met eenzelfde naam. Echter bedenk dat dit maar een klein deel van alle problemen toont.

Houders van een ouder overeenstemmend merk en bedrijven met een oudere handelsnaam kunnen ook bezwaar maken. Het gaat dan dus niet alleen om de identieke naam, maar bijvoorbeeld ook om merken die er visueel, in klank of begripsmatig op lijken. Mocht dit zo zijn en mocht het gaan om enigszins vergelijkbare producten en diensten, dan kan een bedrijf gedwongen worden de naam te wijzigen. Dit brengt niet allen gigantische kosten met zich mee (denk aan terughalen van de producten uit de markt, nieuwe huisstijl/ website/ drukwerk/ social media), is het natuurlijk ook een onnodige vernietiging van een groot deel van de opgebouwde goodwill.

Voorkom deze vorm van kapitaalvernietiging en check aan het begin van het naamcreatieproces met een merkonderzoek of een nieuwe naam wel beschikbaar/ te gebruiken is. Er zijn vele vormen van onderzoek mogelijk (van korte snelle beperkte checks tot uitgebreide checks).

Merkgevecht om iPad in Amerika. Fujitsu lanceerde in 2003 al de iPad.

alle artikelen in

Merkonderzoek

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje