Strategie bij uitrol new gTLD’s
Sinds januari worden er wereldwijd iedere week nieuwe top level domeinnamen gelanceerd (het alternatief op de .COM). Voor Nederlandse bedrijven is dit natuurlijk ook relevant, omdat er al ruim vijf
Voor bedrijven is een sterke online aanwezigheid en vindbaarheid essentieel. Consumenten zoeken steeds vaker zelf naar informatie, waardoor bedrijven hierop moeten inspelen. Een belangrijke vraag is: hoe vinden consumenten mijn website?
Bij een zoekopdracht verschijnen al snel duizenden of zelfs honderdduizenden links naar relevante websites (de zogenaamde natuurlijke zoekresultaten). De meeste consumenten bekijken slechts de eerste paar pagina’s en stoppen daarna. Een vermelding op de eerste pagina is daarom cruciaal. Maar hoe zorg je daarvoor?
Een veelgebruikte strategie is zoekmachine-advertenties, zoals Google Ads. Dit roept echter juridische vragen op:
Het gebruik van merken van concurrenten in Google Ads is toegestaan, maar moet aan strikte voorwaarden voldoen om merkinbreuk en misleiding te voorkomen.
Een ander belangrijk aspect van online merkbescherming is het gebruik van merken in domeinnamen. Hier spelen verschillende vragen:
Domeinnaambewaking helpt bedrijven inzicht te krijgen in welke domeinnamen worden geregistreerd en door wie. Dit maakt het makkelijker om snel actie te ondernemen bij mogelijke merkinbreuk.
Een groeiend probleem is de toename van namaakproducten op online platforms. Websites zoals Alibaba en andere marktplaatsen bieden steeds vaker producten aan tegen extreem lage prijzen, die in werkelijkheid nagemaakte versies zijn van bekende merkproducten. Daarnaast bestaan er websites die producten op bestelling namaken. Hierdoor verplaatst de handel in inbreukmakende producten zich steeds meer naar de digitale wereld.
Veel grote veilingsites en e-commerceplatforms hebben inmiddels maatregelen tegen namaak ontwikkeld. Op basis van merk-, model- en auteursrechten kunnen bedrijven optreden tegen misbruik en inbreukmakende advertenties laten verwijderen. Het is daarom essentieel om als merkhouder actief te monitoren en tijdig in te grijpen.
Sinds januari worden er wereldwijd iedere week nieuwe top level domeinnamen gelanceerd (het alternatief op de .COM). Voor Nederlandse bedrijven is dit natuurlijk ook relevant, omdat er al ruim vijf
De site VAKANTIEVEILINGEN.NL is binnen een paar jaar marktleider geworden op het gebied van online veilingen van vakanties. In 2010 is de site uitgeroepen tot de meest populaire website in
In domeinnaam zaken lees je soms de meest bizarre verhalen waarom bedrijven een domeinnaam geregistreerd hebben die overeenkomt met een bekend merk. Leuk om te lezen en vaak
Afgelopen week is Nederland weer een lekkere rel rijker. Dit keer speelt het allemaal om de vraag of Hyves wel of niet probeert mee liften op de bekendheid
Het merkenrecht verplaatst zich langzaam maar zeker steeds meer richting het Internet. Google speelt hier handig op in door bedrijven te suggereren dat zij best wel het merk
Recent heeft het WIPO Arbitrage en Mediation Center kenmerkende uitspraak gedaan in de zaak REDBULLNORGE.COM. Een zaak die niet op zichzelf staat. Maar wat maakt deze zaak nu
Het was even wachten maar er is nu dan uiteindelijk een eerste uitspraak over de toelaatbaarheid van het gebruik van merken als AdWords door concurrente. Google schreeuwde het
Merkenmanagement is meer dan alleen het beheer van de merkenportefeuille. Het is de leidraad voor online communicatie waarbij de rol voor social media niet langer gebagatelliseerd kan worden.
Websites met in de domeinnaam een bekend merk worden vaak gebuikt om veel geld mee te verdienen. De domeinnamen gaan vaak naar een site met gesponsorde links waar
Het Europese Hof heeft dit voorjaar eindelijk haar oordeel gegeven over de toelaatbaarheid van Adwords. Adwords zijn zoekwoorden die bij Google gebruikt worden om sites beter vindbaar te maken. Naast
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor
Frambozenweg 109-111
Postbus 2134
2301 CC LEIDEN
Tel: 071-5763116
Fax: 071-5768947
E-mail: info@abcor-ip.com
Bezoekadres Zuid Nederland
Spoorlaan 460
5038 CH TILBURG
Bezoekadres België
Rubensstraat 104/59
TURNHOUT 2300
Abcor is lid van de volgende branche- en kwaliteitsorganisaties: Benelux Vereniging van Merken- en Modellenrecht, International Trademark Association, Vereniging voor Reclamerecht.