Over Internet online branding social media

Internet online branding social media

Voor bedrijven is het online aanwezig en vindbaar zijn essentieel. Consumenten gaan steeds vaker zelf op zoek naar informatie zodat je als bedrijf hierop moet inspelen. Enerzijds is hierbij van belang de vraaag: hoe vindt de consument mijn website? Bij een zoekopdracht verschijnen er al snel 100.000 links naar relevante websites (de zogenaamde natuurlijke zoekresultaten). De consument zal misschien de eerste paar pagina’s bekijken, maar daarna stoppen. Een vermelding op de eerste pagina is daarom eigenlijk noodzakelijk. Maar hoe kom je daar te staan? Mag je hiervoor een bekend merk van de concurrent gebruiken als Google Adword om je eigen website beter vindbaar te maken op Internet? Of andersom, mag de concurrent dit zomaar doen. Gebruik van merken van concurrenten in Adword moet aan strenge eisen voldoen.

Een totaal ander aspect is natuurlijk het gebruik van de merknaam in domeinnamen. Mag een distributeur een domeinnaam registreren en gebruiken waarin een merk is opgenomen. Mag een concurrent een vergelijkbare domeinnaam (bijvoorbeeld met een tikfout of met de toevoeging onlinestore) registreren en gebruiken om op die manier consumenten te redirecten naar zijn eigen website? Domeinnaambewaking geeft hierover duidelijkheid (wie registreert wat).

Daarnaast speelt natuurlijk de online counterfeit een rol. Steeds vaker duiken namaak producten op, op Chinese websites als Alibaba tegen belachelijk lage prijzen. Daarnaast zijn er websites die op bestelling producten namaken. De route van de inbreuk verplaatst zich daardoor steeds meer naar de online wereld. De meeste veilingsites hebben adequate procedures bedacht om misbruik tegen te gaan. Op basis van de merk, model en auteursrechten is vaak een halt toe te roepen aan dergelijk misbreuk.

PARVI.ORG: $100.000 boete voor de stad Parijs

alle artikelen in

Internet online branding social media

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje