PARVI.ORG: $100.000 boete voor de stad Parijs
De stad Parijs heeft in 2002 het merk PARVI en PARVI, PARIS VILLE NUMERIQUE als merk laten vastleggen voor o.a. internetcommunicatie. Het merk wordt gebruikt voor WIFI-verbindingen in Parijs. Jeffrey
Voor bedrijven is het online aanwezig en vindbaar zijn essentieel. Consumenten gaan steeds vaker zelf op zoek naar informatie zodat je als bedrijf hierop moet inspelen. Enerzijds is hierbij van belang de vraaag: hoe vindt de consument mijn website? Bij een zoekopdracht verschijnen er al snel 100.000 links naar relevante websites (de zogenaamde natuurlijke zoekresultaten). De consument zal misschien de eerste paar pagina’s bekijken, maar daarna stoppen. Een vermelding op de eerste pagina is daarom eigenlijk noodzakelijk. Maar hoe kom je daar te staan? Mag je hiervoor een bekend merk van de concurrent gebruiken als Google Adword om je eigen website beter vindbaar te maken op Internet? Of andersom, mag de concurrent dit zomaar doen. Gebruik van merken van concurrenten in Adword moet aan strenge eisen voldoen.
Een totaal ander aspect is natuurlijk het gebruik van de merknaam in domeinnamen. Mag een distributeur een domeinnaam registreren en gebruiken waarin een merk is opgenomen. Mag een concurrent een vergelijkbare domeinnaam (bijvoorbeeld met een tikfout of met de toevoeging onlinestore) registreren en gebruiken om op die manier consumenten te redirecten naar zijn eigen website? Domeinnaambewaking geeft hierover duidelijkheid (wie registreert wat).
Daarnaast speelt natuurlijk de online counterfeit een rol. Steeds vaker duiken namaak producten op, op Chinese websites als Alibaba tegen belachelijk lage prijzen. Daarnaast zijn er websites die op bestelling producten namaken. De route van de inbreuk verplaatst zich daardoor steeds meer naar de online wereld. De meeste veilingsites hebben adequate procedures bedacht om misbruik tegen te gaan. Op basis van de merk, model en auteursrechten is vaak een halt toe te roepen aan dergelijk misbreuk.
De stad Parijs heeft in 2002 het merk PARVI en PARVI, PARIS VILLE NUMERIQUE als merk laten vastleggen voor o.a. internetcommunicatie. Het merk wordt gebruikt voor WIFI-verbindingen in Parijs. Jeffrey
Apple heeft het begrip APPSTORE al in 2006 als merk vastgelegd om aanhakend gebruik tegen te gaan. In 2008 lanceerde Apple de eerste App Store, waar programma’s voor de iPhones,
Ieder groot toernooi of evenement heeft tegenwoordig zijn eigen mascotte/ een stripfiguurtje/ een character. Handig in het kader van merchandising. Zo ook, het WK-voetballen in Brazilië in 2014. Het character
De Olympische Spelen gedachte brengt menig mens in vervoering. Echte niet alleen kijkers genieten met volle teugen van de Spelen, ook scammers maken uitgebreid gebruik van de positieve
Snel geld verdienen wil iedereen wel. Over het algemeen moet je hiervoor hard werken of geluk hebben in de loterij. Ben je creatief dan kan een uitvinding tot
Op 27 juli 2012 starten de Olympische Spelen in Londen. Tijd voor volop aanhakende activiteiten. Het IOC tracht dit natuurlijk tegen te gaan. Om die reden zijn vele variaties van
Pinterest is de nieuwste sensatie op het gebied van social networks. De site is gelanceerd in maart 2010 en sinds de lancering van de app is
Bij een merkrechtelijke domeinnaaminbreuk zijn er twee procedures om dit aan te pakken als de wederpartij de domeinnaam niet wil overdragen: een gerechtelijke procedure of een UDRP-procedure bij het WIPO.
Vanaf 12 januari kunnen organisaties (zowel overheidsorganisaties als commerciële bedrijven) gedurende negentig dagen een eigen global top level extensie (een gTLD) aanvragen. De nieuwe gTLD’s zijn vooral bekend
Talpa Radio heeft vorige week een 13-jarige brugklasser Joris Felix Klokkers uit Vinkenveen per e-mail gedagvaard in verband met het gebruik van de naam JFK. Merkrechtelijk niets mis
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor
Frambozenweg 109-111
Postbus 2134
2301 CC LEIDEN
Tel: 071-5763116
Fax: 071-5768947
E-mail: info@abcor-ip.com
Bezoekadres Zuid Nederland
Spoorlaan 460
5038 CH TILBURG
Bezoekadres België
Rubensstraat 104/59
TURNHOUT 2300
Abcor is lid van de volgende branche- en kwaliteitsorganisaties: Benelux Vereniging van Merken- en Modellenrecht, International Trademark Association, Vereniging voor Reclamerecht.