Het bedenken en beschermen van een bedrijfs- of merknaam
Het bedenken van een naam is moeilijk. Of het nu gaat om de naam voor een nieuw kind of een nieuw bedrijf, aan iedere naam kleven risico’s. Ouders blijken vaak
Bedrijven investeren kapitalen om zich te positioneren in de markt. De naam van het bedrijf, het logo, merken van de producten, het zijn allemaal belangrijke herkenningstekens voor consumenten. Tekens waarmee een bedrijf zich onderscheidt van een ander bedrijf. Maar een merk is meer dan alleen een onderscheidingsteken. Het staat symbool voor de goodwill die het bedrijf heeft opgebouwd en vertegenwoordigt daardoor een grote financiële waarde voor het bedrijf. Bescherm daarom tijdig die goodwill.
Merkrechten ontstaan in de meeste landen niet door gebruik van een teken maar slechts door registratie ervan. De registratie van een domeinnaam of een handelsnaam geeft dus geen merkrechten! Alleen registratie van een teken als merk geeft deze rechten.
Om succesvol en ongehinderd de activiteiten te kunnen uitbreiden, is het daarom verstandig (of eigenlijk noodzakelijk) om voor de belangrijkste tekens bescherming aan te vragen. Denk hierbij niet alleen aan namen, maar ook aan: logo’s, slagzinnen, bijzondere verpakkingen, vormen van producten, kleuren, geuren, filmpjes en alle andere herkenningstekens waarmee een bedrijf zich positioneert in de markt. Alleen als deze tekens geregistreerd zijn als merk, kan er een beroep op worden gedaan om bijvoorbeeld merkinbreuk aan te pakken of bijvoorbeeld met voorrang nieuwe domeinnamen te claimen.
Het bedenken van een naam is moeilijk. Of het nu gaat om de naam voor een nieuw kind of een nieuw bedrijf, aan iedere naam kleven risico’s. Ouders blijken vaak
Sinds 2003 zijn Red Bull en The Bulldog in een juridische strijd verwikkeld over het gebruik van de naam THE BULLDOG voor een energydrank. Het oudste merk van Red BULL
De redactie van World Patent & Trademark News (WPTN) heeft merkenbureau Abcor gevraagd om namens de Benelux een stuk te schrijven over de meest prangende merkenrechtelijke kwesties in
De (keuken)messen van Yoshida zijn zeer herkenbaar aan de handvatten. Het handvat heeft een patroon van kleine zwarte stippen, die bij nader inzien kleine deukjes zijn. Om haar rechten op
Bij de groei van een bedrijf, wordt de bestaande merkbescherming vaak automatisch uitgebreid naar landen waar handel mee wordt gedreven. Hetzij handel in de vorm van afzet, hetzij
Jeremy Lin is hot in de Verenigde Staten en wereldwijd bij alle basketball liefhebbers. Op de TV (vooral ESPN) en in de kranten gaat het over vrijwel over
Vanaf 12 januari kunnen organisaties (zowel overheidsorganisaties als commerciële bedrijven) gedurende negentig dagen een eigen global top level extensie (een gTLD) aanvragen. De nieuwe gTLD’s zijn vooral bekend
Het zal celebrity minnend Nederland niet zijn ontgaan dat Beyonce en Jay-Z sinds kort een baby hebben. Zoals wel vaker gebeurt bij beroemdheden heeft ook dit koppel hun
Merken geven een monopolie. De houder is de enige die een bepaald merk mag gebruiken en kan anderen het gebruik verbieden. Maar de aanvrager moet aangeven welke producten
Het gebruik van staatssymbolen in merken is aan regels gebonden. Een merk kan geweigerd worden als nationale staatsemblemen hierin voorkomen. Praktijk is echter dat er best veel merken
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor
Frambozenweg 109-111
Postbus 2134
2301 CC LEIDEN
Tel: 071-5763116
Fax: 071-5768947
E-mail: info@abcor-ip.com
Bezoekadres Zuid Nederland
Spoorlaan 460
5038 CH TILBURG
Bezoekadres België
Rubensstraat 104/59
TURNHOUT 2300
Abcor is lid van de volgende branche- en kwaliteitsorganisaties: Benelux Vereniging van Merken- en Modellenrecht, International Trademark Association, Vereniging voor Reclamerecht.