Suit Supply –sexistisch?
Ook dit jaar mocht de campagne van Suit Supply weer rekenen op de nodiger klachten bij de Reclame Code Commissie. De Abri campagne zou in strijd zijn met art 2
Het auteursrecht ontstaat uit zichzelf en geeft de maker het alleenrecht een werk te verveelvoudigen en te openbaren. De rechten ontstaan door dat de maker een bepaald werk maakt en (in veel landen) zijn er geen registratievereisten zoals voor merken, modellen en octrooien. Bedrijven gebruiken het copyright teken © om aan te geven dat een bepaald werk auteursrechtelijk beschermd is. Belangrijk is dat het moet gaan om een uiteindelijk werk. Denk hierbij aan een boek, muziek, vormgeving van producten of kunstwerken. Vrijwel alles wat we om ons heen zien, horen, gebruiken is auteursrechtelijk beschermd. Juridische gaat het erom dat het werk oorspronkelijk moet zijn, dat het een eigen intellectuele schepping van de auteur is. Kort gezegd dat het iets eigens en creatiefs heeft (maar die drempel is dus erg laag en vrijwel alle producten van toegepaste kunst vallen hieronder. Een idee, theorie, stijl is dus niet te beschermen, alleen de specifieke uitvoering (wat ervan gemaakt is) wel.
Het auteursrecht kent juist geen moeilijke registratie eisen om de drempel zo laag mogelijk te houden. Doel is namelijk om de oorspronkelijke auteur een recht te geven om ervoor te zorgen dat hij een goede financiële vergoeding krijgt als zijn werk gebruikt wordt. Zo kan die dan meedelen in het succes. Het recht is zeventig jaar geldig (na eerste publicatie of dood van de maker) maar ook vrij makkelijk over te dragen.
Om die reden is het belangrijk aan het begin van een creatieproces hier bij stil te staan. Worden de auteursrechten op het project (bijvoorbeeld de ontwikkeling van een nieuw logo of de vormgeving van een nieuw product) overgedragen en zo ja onder welke condities. Juist omdat auteursrecht een centrale rol heeft in het creatie proces bij reclame, is het noodzakelijk te checken wat er gedaan moet worden om rechten te claimen/ of te voorkomen dat daar inbreuk op wordt gemaakt
Het auteursrecht kent ook nog een aantal zeer specifieke bepalingen, zoals bijvoorbeeld het portretrecht. Niet iedereen kan zomaar geportretteerd worden. Denk aan portret wel wat breder, het gaat daarbij om een herkenbare uiting (dus karikaturen en look-a-likes vallen er ook onder). Als iemand een verzilverbare populariteit heeft dan is dit ten gelde maken, anderen kunnen zich juist er soms tegen verzetten niet met een bepaald product geassocieerd te worden of in het kader van recht op privacy.
Bedenk daarnaast dat de maker van het werk (een fotograaf of illustrator) zelf natuurlijk ook auteursrechten op dit werk heeft. Wees daarom voorzichtig met het gebruik van beelden en foto’s die te vinden zijn op internet. Check of de rechten van de maker wel afgekocht zijn (dat de beelden online staan, betekent niet dat de maker vogelvrij is) en als er iemand duidelijk op is afgebeeld, check dan of het model wel toestemming heeft gegeven voor de foto en het gebruik.
Naast auteursrechtelijke problemen, moet in reclame natuurlijk ook rekening gehouden worden met merkrechten. Mogen merken van concurrenten gebruikt worden in een Google Adword campagne, in hoeverre mogen merken van anderen gebruikt worden in het kader van vergelijkende reclame of om uit te leggen dat een product in combinatie gebruikt kan worden met het product van de merkhouder. Speciale aandacht is er verder voor slogans. Deze worden volop gebruikt in reclame, echter een monopolie hierop is via het merkenrecht vaak moeilijk te krijgen. En het is ook maar zeer de vraag of er een claim gelegd kan worden via het auteursrecht. Als alternatief kan er soms een claim gelegd worden via het register van de GVR.
Ook dit jaar mocht de campagne van Suit Supply weer rekenen op de nodiger klachten bij de Reclame Code Commissie. De Abri campagne zou in strijd zijn met art 2
1965 komt Storck (de Duitse fabrikant van Merci) met het briljante idee om chocola specifiek als geschenk in de markt te zetten. Chocola voor vrienden/ familie om ze een keer
Veel bedrijven gebruiken een slagzin in hun campagnes. Door consequent en intensief gebruik, herkennen consumenten in de slagzin een merk. Echter het lukt niet altijd, deze slagzinnen ook als merk
In Europa is er een richtlijn waaraan verpakkingen van levensmiddelen moeten voldoen. Belangrijk is, dat de verpakking de consument niet mag misleiden wat betreft de samenstelling van het product en
In juni lekte online het nieuwe logo voor de Olympische Spelen in Tokyo in 2020 uit. Het logo is ontworpen door de Japanse designer Kenjiro Sano en gebaseerd op de
Sommige kunstenaars gebruiken merken om maatschappelijke problemen aan de kaak te stellen. Voor de merkhouder is dat vaak naar. Het merk wordt dikwijls gekoppeld aan onwenselijke belevingen. Bij een kwestie
Een goed idee is goud waard. Alleen hoe bescherm je dit? Veel bedrijven vertrouwen erop dat het auteursrecht voldoende dekking geeft bij een conflict maar ook het auteursrecht heeft zo
Begin dit jaar is bekend geworden dat het Gemeentemuseum Den Haag een van de originele Mondriaan jurkjes van Yves Saint Laurent heeft kunnen kopen. Het jurkje wordt door de directeur
Eiser maakt meubels in glasvezel en polyethyleen en is de maker van de ‘Ball Chair’ (ontworpen in 1998). Ramblaz produceert promotieartikelen en maakt op verzoek van een brouwerij een stoel
Het auteursrecht biedt bescherming tegen het namaken van een werk. De meeste mensen denken daarbij aan traditionele werken zoals boeken, films en muziek. Maar hoe ver strekt dit recht zich?
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor
Frambozenweg 109-111
Postbus 2134
2301 CC LEIDEN
Tel: 071-5763116
Fax: 071-5768947
E-mail: info@abcor-ip.com
Bezoekadres Zuid Nederland
Spoorlaan 460
5038 CH TILBURG
Bezoekadres België
Rubensstraat 104/59
TURNHOUT 2300
Abcor is lid van de volgende branche- en kwaliteitsorganisaties: Benelux Vereniging van Merken- en Modellenrecht, International Trademark Association, Vereniging voor Reclamerecht.