IP Kennisquiz over merkenrechten

eiser
eiser
gedaagde
gedaagde

Gedaagde registreert haar merk MAGIC-LIGHT voor haarverzorgingsproducten en accessoires in de klassen 3, 8, 10, 21, 22, 26 en 44. Eiser maakt bezwaar tegen deze aanvraag op basis van haar oudere woordmerk MAGIC-LIFE in klasse 3 voor o.a. cosmetica en haarlotions. Wel of geen inbreuk?

De eiser krijgt van het OHIM gelijk (in de oppositieprocedure). De merken zijn overeenstemmend en beide voor de identieke haarproducten (klasse 3). Beide beginnen met de prefix MAGIC, waardoor er conceptueel ook een zekere overeenstemming is (er is iets magisch).
Eiser gaat hiertegen in beroep omdat beide merken duidelijk een andere betekenis hebben (LIGHT en LIFE) en dit zou de overeenstemming moeten neutraliseren.
Het gerecht stelt eerst vast dat de waren identiek zijn (door beide partijen niet bestreden). Het begin van merken krijgt vaak de meeste aandacht. Beide merken hebben de prefix MAGIC en het tweede woord begint in beide gevallen met LI (ook identiek). Het eerste woord heeft in deze merken een groter belang. De woorden LIFE en LIGHT zijn niet de dominante delen. De conceptuele verschillen tussen beide merken zijn te weinig om de overeenkomsten te neutraliseren. Omdat de producten in zelfbedieningswinkels gekocht worden, is de visuele overeenstemming het belangrijkst

Partijen: Hairdrems Haarhandels gmbh vs Rüdliger Bartmann & OHIM

Uitspraak: Gerecht EU, 13 december 20, zaak T-34/10

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje