IP Kennisquiz over merkenrechten

eiser gedaagde

Eiser is houder van het woordmerk (uit 1987) en logo (uit 2001) NIGHT OF THE PROMS. De merken zijn geregistreerd voor waren in de klassen 09, 35 en 41.
Gedaagde laat het logo THE CLASSICAL PROMS registreren voor vrijwel identieke diensten in de klassen 09, 38 en 41. Eiser maakt hiertegen bezwaar omdat de merken verwarringwekkend met elkaar overeenstemmen. Gedaagde is het daar niet mee eens. Er zou geen sprake zijn van een bekend merk. Er is wel een NIGHT OF THE PROMS maar dat is de naam van evenementen die georganiseerd worden door de BBC. Daarnaast zijn er talloze andere PROMS merken geweest waar nooit iets tegen gedaan is waardoor het merk verwaterd is. Publiek is daarnaast geïnteresseerd in klassieke muziek dus die raakt niet verwart. Wel of geen inbreuk?

Uitkomst

Het BBIE wijst de oppositie toe. De waren en diensten zijn identiek of soortgelijk. Er is enige mate van visuele en auditieve overeenstemming tussen beide merken (en geen begripsmatige). De oudere merken genieten een grote bekendheid en daarom een ruime bescherming. Gevaar voor verwarring is aanwezig. Amsterdam Classics is het hier niet mee eens en gaat in beroep bij het Hof te Den Haag.
Visueel bestaat het gedeponeerde merk uit een rechthoek met een partituur, een rode rand en in beide hoeken een afbeelding van Mozart en Bach. In het midden staat in rode letters “THE CLASSICAL PROMS”. De enige gelijkenis met zowel het oudere woordmerk als het logo is het woord PROMS. Auditief is dit eigenlijk ook het enige aspect dat overeenstemt. Het publiek zal op basis van de totaalindrukken van beide merken, slechts een geringe gelijkenis aanwezig achten, namelijk alleen de term PROMS.
Eiser heeft de bekendheid van haar merken ingeroepen waaronder het aantal bezoekers van de concerten NIGHT OF THE PROMS die zijn organiseert. Het relevante publiek is hier de gemiddelde popliefhebber. Zoals gedaagde aangeeft zijn er diverse PROMS activiteiten geweest waar niet tegen opgetreden is. Hierdoor is het merk een beetje verwaterd. Het Hof volgt dan ook niet de stelling dat het publiek de merken zal zien als bekende merken van de organisatie (maar als merken van de BBC). De merken zijn niet bekend in de Benelux. Gezien de geringe overeenstemming tussen de merken en het geringe onderscheidende vermogen is er daarom geen verwarring te verwachten. Merk kan daarom gewoon ingeschreven worden in het register.

Partijen: Promotie voor Speciale Evenementen-Belgium BV vs Amsterdam Classics BV

Uitspraak: Hof Den Haag 27 maart 2012 Rekestnr. 200.093.418/01

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje