IP Kennisquiz over merkenrechten

eiser gedaagde

Voor het woordmerk PUKKA wordt een merkregistratie aangevraagd voor tassen in klasse 18. Eiser stelt dat dit inbreuk maakt op haar logo’s. Het oudste merk (het logo hierboven) is in 1996 geregistreerd voor kleding in klasse 25 en is volgens eiser ook altijd gebruikt voor kleding en riemen. Dus inbreuk. De andere partij is het daar niet mee eens. Tassen en kleding zijn natuurlijk wel heel andere producten. De merken zijn niet identiek, dus gezien de verschillende producten zouden die naast elkaar moeten kunnen bestaan.

Uitkomst

De oppositie wordt toegewezen. Het oudere logo bestaat uit het woordelement PUKAS, een geometrische vorm (ovaal) en een soort ster. De geometrische vormen en de ster hebben geen sterke conceptuele betekenis zodat de consument dit niet snel zal herinneren. Het woordelement PUKAS is het dominante deel in het oudere logo. PUKAS stemt overeen met PUKKA.

Waren klasse 18 (reistassen) en kleding zijn soortgelijk want ze zijn gemaakt van dezelfde materialen en de consument gebruikt tassen als accessoires bij de kleding. Veel kledingfabrikanten produceren naast klassieke tassen en handtassen allerlei soorten van reistassen, koffers en accessoires zoals riemen. De producten zijn daarom eveneens soortgelijk. Merkinbreuk dus.

Partijen: The Pukka Luggage Comp vs Jesus Miguel Azpiroz Arruti

Uitspraak: GvEA 23 november 2011 – T-483/10

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje