Turn op the bass -vs turn up the beach
eiser | gedaagde |
---|
Radio 538 wil in de zomer een dancefeest organiseren op het strand van IJmuiden onder de naam TURN UP THE BEACH. Eiser (the All Blacks/ CNR Music e.a.) verzet zich hiertegen, want zij is houder van de merken TURN UP TE BASS. De merken zijn volgens eiser bekende merken en worden gebruikt voor Cd’s (jaren 80), evenementen en radioprogramma’s. Radio 538 stelt dat merk niet bekend is en eerder is verworden tot soortnaam.
Uitkomst
Volgens rechter is TURN UP THE BASS beschrijvende leus/ slogan die publiek in verband brengt met bepaalde muziekstroming periode 1988-1993. Niet aannemelijk dat bekend merk is geworden. Radio 538 overlegt producties dat de term TURN UP THE BASS al 20 jaar gebruikt wordt door allerlei partijen voor feesten etc. De term verwijst naast een soort dance muziek en niet naar eiser.
Volgens de rechter heeft eiser onvoldoende aannemelijk gemaakt dat merk consequent en veelvuldig gebruikt is. Er zijn slechts 16 feesten onder deze naam (de laatste 3 jaar) georganiseerd. Dat valt in het niet bij de vele feesten die onder deze naam worden gegeven.
Het is daarom niet uit te sluiten dat term (door het gebruik van term voor een radioprogramma van Radio Decibel en feesten in PANAMA) uitgeburgerd/ verwaterd is. Op flyers wordt wel het teken TURN UP THE BASS gebruikt maar niet duidelijk dat dit van eiser afkomstig is.
Het gevraagde verbod wordt afgewezen omdat rechter de kans voldoende groot vindt dat het merk in een vervolg procedure nietig wordt verklaard omdat het een soortnaam is geworden.
Partijen: The All Blacks e.a. vs Radio 538 BV
Uitspraak: RB Amsterdam, 24 juni 2011, KGZA 11-913