Turn op the bass -vs turn up the beach

Turn op the bass -vs turn up the beach

eiser gedaagde

Radio 538 wil in de zomer een dancefeest organiseren op het strand van IJmuiden onder de naam TURN UP THE BEACH. Eiser (the All Blacks/ CNR Music e.a.) verzet zich hiertegen, want zij is houder van de merken TURN UP TE BASS. De merken zijn volgens eiser bekende merken en worden gebruikt voor Cd’s (jaren 80), evenementen en radioprogramma’s. Radio 538 stelt dat merk niet bekend is en eerder is verworden tot soortnaam.

Uitkomst

Volgens rechter is TURN UP THE BASS beschrijvende leus/ slogan die publiek in verband brengt met bepaalde muziekstroming periode 1988-1993. Niet aannemelijk dat bekend merk is geworden. Radio 538 overlegt producties dat de term TURN UP THE BASS al 20 jaar gebruikt wordt door allerlei partijen voor feesten etc. De term verwijst naast een soort dance muziek en niet naar eiser.

Volgens de rechter heeft eiser onvoldoende aannemelijk gemaakt dat merk consequent en veelvuldig gebruikt is. Er zijn slechts 16 feesten onder deze naam (de laatste 3 jaar) georganiseerd. Dat valt in het niet bij de vele feesten die onder deze naam worden gegeven.

Het is daarom niet uit te sluiten dat term (door het gebruik van term voor een radioprogramma van Radio Decibel en feesten in PANAMA) uitgeburgerd/ verwaterd is. Op flyers wordt wel het teken TURN UP THE BASS gebruikt maar niet duidelijk dat dit van eiser afkomstig is.

Het gevraagde verbod wordt afgewezen omdat rechter de kans voldoende groot vindt dat het merk in een vervolg procedure nietig wordt verklaard omdat het een soortnaam is geworden.

Partijen: The All Blacks e.a. vs Radio 538 BV

Uitspraak: RB Amsterdam, 24 juni 2011, KGZA 11-913

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje