nieuwscategorie:

EK-wedstrijd in eetcafé – duur rondje                                                                  

Tijdens grote sportevenementen is het aantrekkelijk voor de horeca om bezoekers mee te laten genieten van de wedstrijd. Echter, mag dit zo maar?

Het bekijken van een wedstrijd in de privésfeer mag, echter in het kader van een bedrijf niet. Dan wordt de wedstrijd namelijk getoond aan een nieuw publiek. Dat is een nieuwe openbaarmaking waarvoor toestemming nodig is van de auteursrechthebbende en daarvoor moet worden betaald.

Videma handhaaft die rechten namens veel Nederlandse en commerciële omroepen. Een medewerker heeft geconstateerd dat de voetbalwedstrijd Nederland-Polen tijdens het EK in het eetcafé te zien was en stuurt het bedrijf een factuur. Het café stelt dat dit onterecht is. Er was niemand in de zaak en ze waren aan het schoonmaken. Videma stelt dat dit niet relevant is, want de deur stond open en het bordje OPEN brandde. De rechter is het daar mee eens. Het gaat er niet om of er al publiek zit, maar of er een nieuw publiek kan worden bereikt. Dat is hier het geval door de open deur en het bordje OPEN. Gevolg: de boete (licentievergoeding) moet alsnog betaald worden.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje