nieuwscategorie: ,

Kerst met M&S en Aldi

M&S introduceert met kerst 2020 een nieuwe lijn gin flessen. Als de fles wordt geschud, vallen (eetbare) gouden vlokken als sneeuw naar benden. Onderin de fles zit een LED voor een beter zicht op de dalende goudvlokken. M&S heeft direct de opmaak van de fles vastgelegd als design, zowel met vallende blaadjes als het gebruik van de LED verlichting.

Een jaar later volgt Aldi met haar INFUSIONIST gin. Een gin fles met een vergelijkbare vorm, een winterlandschap, eveneens goud vlokjes en Led verlichting. M&S Stelt inbreuk wat Aldi betwist. De algemene indruk is totaal anders want op de fles staat echter groot een ander merk en het winterlandschapje met de kerstboom is anders.

Er volgt een rechtszaak waarbij ook in hoger beroep M&S wint. Belangrijk in het oordeel is het vernieuwende design van M&S (er bestond nog geen vergelijkbare fles met verlichting). De fles van Aldi heeft dezelfde vorm, zelfde stop, een winterlandschap, sneeuw effect en ingebouwde verlichting. De Aldi fles wekt daarom geen andere algemene indruk op. Een mokerslag voor look-alike producten. De uitspraak is een mooi voorbeeld van het belang van een modelregistratie voor een vernieuwend ontwerp.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje