IKEA-IKIKI: belang logoregistratie

IKEA logo
Hele korte merken hebben een vrij beperkte bescherming. Soms is het al voldoende als een of een paar letters anders zijn om verwarring te voorkomen. Om die reden is het belangrijk dat bedrijven niet alleen het woordmerk vastleggen, maar ook alle andere communicatie-uitingen waarmee zij zich presenteren in de markt. Ikea heeft naast het woord ook het logo (het blauwe kader met de gele ovaal) vastgelegd zowel in kleur als in zwart-wit.

Als in de EU het logo IKIKI wordt ingediend, maakt Ikea daartegen terecht bezwaar. Ikea is een merk met uitstekende reputatie in Zweden. Beide merken hebben een zwart kader met daarin een ovale witte vorm waarin het woord staat. Ook deze woorden zijn overeenstemmend (vier versus vijf letters). Gevolg: het aangevraagde merk wordt geheel geweigerd. Als Ikea deze zaak alleen had moeten baseren op haar woordmerk, is het maar de vraag of zij het aangevraagde merk had kunnen tegenhouden.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje