Verbod op Aldi geurstokhouders binnen 4 uur

rituals geurstokjes Aldi
Rituals Cosmetics lanceert in 2019 een nieuwe lijn geurstokhouders. Om de unieke vorm van dit product te beschermen, wordt er direct een Uniemodel aangevraagd.

Rituals Cosmetics lanceert in 2019 een nieuwe lijn geurstokhouders. Om de unieke vorm van dit product te beschermen, wordt er direct een Uniemodel aangevraagd. Ideaal, want in een kwestie gaat de rechter uit van de geldigheid van een model. Om een model te registreren, moet de vorm wel nieuw zijn en eigen karakter hebben. Kortgezegd, er mag geen vergelijkbaar product in de markt zijn. Dat is hier het geval, want de cilinder heeft een unieke vorm, met een smalle nek en ribbels over de gehele lengte.

Als het bedrijf verneemt dat Aldi met een vergelijkbaar product komt, start zij daartegen direct een versnelde procedure. De Aldi geurstokhouder is vrijwel een een-op-een kopie. Alleen de merknaam RITUALS ontbreekt en de bovenkant van de houder is iets hoekiger. Daardoor wekt deze cilinder geen andere algemene indruk en is de totaalindruk hetzelfde. Gevolg: model- en auteursrechtinbreuk.

Gezien de lage prijs van Aldi verwacht de rechter dat de Aldi-producten snel zijn uitverkocht en dat Rituals daardoor onherstelbare schade zal lijden. Als Aldi niet binnen 4 uur na betekenis van het vonnis stopt met de verkoop van dit product, moet het bedrijf € 15.000,- per dag betalen of € 500 per verkocht product.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje