Merkenjurist of Chat GPT?        

CHAT-GPT-Verweerder
Een opmerkelijke merkenzaak bij de Benelux-autoriteiten: kan Chat GPT een merkhouder vertegenwoordigen? Een kritisch kijkje op het verweer tegen Penguin Books en de juridische implicaties van AI in merkenprocedures.

De Benelux merkautoriteiten hebben waarschijnlijk voor het eerst wereldwijd een beslissing moeten nemen in een merkenprocedure, waarbij gedaagde zich laat vertegenwoordigen door Chat GPT. Merkhouders mogen zich laten vertegenwoordigen bij de autoriteiten en in de reglementen staat niet dat dit een natuurlijk persoon moet zijn. Een AI-programma zou in principe moeten mogen, alleen moet dit dan wel geregistreerd zijn in de EER. Daar heb ik mijn twijfels over, maar hoe goed was het AI-programma dit keer?

Penguin Books maakt bezwaar tegen de aanvraag van het logo ARTPENGUIN op basis van haar woordmerk en logo’s PENGUIN (uit 1996 en 2016). Het verweer is niet best, vandaar de sneer van het BBIE, ‘Die prompt kan beter.’

Allereerst vergeet het programma bewijs van normaal gebruik te vragen, want alle ingeroepen merken zijn gebruiksplichtig. Daarnaast ontbreekt de vergelijking of de producten wel soortgelijk zijn. Gevolg: Penguin Books krijgt bescherming voor alle aangevraagde producten (ook al wordt het daarvoor niet gebruikt). Tevens vergelijkt Chat GPT de merken ARTPENGUIN met PENGUIN BOOKS, een merk dat niet in stelling is gebracht. Een ratjetoe dus! Gevolg: de autoriteiten kunnen niet anders besluiten dan dat de merken overeenstemmend zijn. Het aangevraagde merk wordt geweigerd en gedaagde moet de proceskosten betalen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje