eiser | gedaagde |
---|
Eiser heeft de schrijfwijze van haar logo in het typische letterfont Spencer laten registreren als merk voor frisdranken. Gedaagde laat het merk MASTER registreren voor frisdranken in eveneens dit lettertype met onder de naam een zelfde sierlijke boog. Inbreuk stelt eiser. De merkautoriteiten wijzen de claim van Coca Cola af. Er staat een heel ander woord, dus de consument kan niet in verwarring raken. Daarnaast zou het onredelijk zijn dat een bedrijf een speciaal lettertype kan claimen. Coca Cola gaat in beroep. Inbreuk?
Uitkomst
Bij de Board of Appeal krijgt Coca Cola nog steeds geen gelijk, maar het Gerecht herstelt dit (gelukkig). Afgelopen maand kwam de zaak bij het Europese Gerecht en die gaf Coca Cola alsnog gelijk. Merken kunnen visueel, begripsmatig of fonetisch overeenstemmen. Visueel verschillen de merken doordat er een totaal ander woord staat. Maar er zijn ook visuele gelijkenissen door het gebruik van een golvende staart onder het merk. Juist bij supermarkt producten, is het visuele aspect (het logo) heel belangrijk. Consumenten kijken (als ze boodschappen doen in een supermarkt) niet heel goed naar de naam, maar pakken producten meer op basis van wat ze globaal zien. Doordat het MASTER logo ook een golvende, lichte kromming onder de naam heeft, is er toch enige overeenstemming tussen beide tekens. Dat wordt nog versterkt doordat het Spencer letterfont eigenlijk een ongebruikelijk lettertype is binnen de zakelijke wereld.
Omdat beide merken enigszins met elkaar overeenstemmen en Coca Cola een bekend merk is, moet ook gekeken worden hoe het MASTER merk commercieel wordt gebruikt. In de uitingen op internet is duidelijk te zien dat de verpakking/ het etiket dezelfde opzet heeft als bij Coca Cola. Het is duidelijk dat Master met deze presentatie wil meeliften op de bekendheid van het merk Coca Cola en dat mag niet. Coca Cola kan met een beroep op haar merkregistratie van het merk in speciale schrijfwijze voorkomen dat een concurrent in Europa op de markt komt met een vergelijkbaar logo.
Partijen: The Coca Cola Company versus Mitico & OHIM
Uitspraak: Gerecht EU 11 december 2014 T 480/12