IP Kennisquiz over merkenrechten

eiser gedaagde

MENTOS verkoopt al jaren frisse kauwgom onder andere onder de naam MENTOS PURE FRESH. Om haar rechten te beschermen is het logo MENTOS PURE FRESH beschermd, het logo MENTOS PURE FRESH 3 en een beeldmerk van het woordelement PURE.
Gedaagde gaat kauwgom verkopen onder het merk DENTYNE PURE en laat het woordmerk registreren voor kauwgom. Mentos maakt bezwaar. Wie krijgt er gelijk?

Uitkomst

Zowel in eerste instantie (bij de Benelux autoriteiten) als in tweede instantie bij het Hof in Den Haag krijgt Mentos niet gelijk. Het overeenstemmende deel is het woord PURE, Engels voor zuiver, puur.
Het publiek zal het woordelement PURE zien als een kenmerk van het product, dat het product is samengesteld uit een ingrediënt, zonder enige toevoegingen. Het woordelement is puur beschrijvend heeft daarom geen onderscheidend vermogen. De overige elementen (grafische elementen) bepalen de totaal indruk.
Het aangevraagde teken DENTYNE PURE wordt vooral bepaald door het woord DENTYNE. Dat is wel onderscheidend. Dit woord komt niet voor in de merken van Mentos en daarnaast wijkt het totaalbeeld van de merken van Mentos af. De merken zijn dan ook niet overeenstemmend.

Geen inbreuk

Partijen: Perfetti van Melle Benelux BV vs Kraft Foods Global Brands LLC

Uitspraak: Hof Den Haag 30 oktober 2012, Zaaknr 200.108.611/01

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje