eiser | gedaagde |
---|
MENTOS verkoopt al jaren frisse kauwgom onder andere onder de naam MENTOS PURE FRESH. Om haar rechten te beschermen is het logo MENTOS PURE FRESH beschermd, het logo MENTOS PURE FRESH 3 en een beeldmerk van het woordelement PURE.
Gedaagde gaat kauwgom verkopen onder het merk DENTYNE PURE en laat het woordmerk registreren voor kauwgom. Mentos maakt bezwaar. Wie krijgt er gelijk?
Uitkomst
Zowel in eerste instantie (bij de Benelux autoriteiten) als in tweede instantie bij het Hof in Den Haag krijgt Mentos niet gelijk. Het overeenstemmende deel is het woord PURE, Engels voor zuiver, puur.
Het publiek zal het woordelement PURE zien als een kenmerk van het product, dat het product is samengesteld uit een ingrediënt, zonder enige toevoegingen. Het woordelement is puur beschrijvend heeft daarom geen onderscheidend vermogen. De overige elementen (grafische elementen) bepalen de totaal indruk.
Het aangevraagde teken DENTYNE PURE wordt vooral bepaald door het woord DENTYNE. Dat is wel onderscheidend. Dit woord komt niet voor in de merken van Mentos en daarnaast wijkt het totaalbeeld van de merken van Mentos af. De merken zijn dan ook niet overeenstemmend.
Geen inbreuk
Partijen: Perfetti van Melle Benelux BV vs Kraft Foods Global Brands LLC
Uitspraak: Hof Den Haag 30 oktober 2012, Zaaknr 200.108.611/01