IP Kennisquiz over merkenrechten

eiser gedaagde

Gedaagde vraagt bescherming aan voor het logo O.live. Een logo waar op een creatieve manier het woord OLIVE in staat, gecombineerd met een olijfblad. De bescherming wordt aangevraagd voor schoonmaakmiddelen, cosmetica en medische diensten.
Eiser gaat maakt hiertegen bezwaar op basis van haar oudere woord- en beeldmerk OLIVE LINES. Zij stelt dat de merken overeenstemmend zijn omdat in beide merken het element OLIVE staat. LINE is niet relevant want dat verwijst naar de serie producten die gemaakt worden.
Gedaagde bestrijdt dit. Die stelt dat de merken voldoende verschillen om verwarring te voorkomen. Dat komt juist omdat het element OLIVE puur beschrijvend is voor een van de kenmerken van het product, namelijk de ingrediënten (gemaakt van olijven). Juist de overige beeldelementen en het woord LINE is voldoende om verwarring in de markt te voorkomen.

Uitkomst

In eerste instantie krijgt gedaagde gelijk, de Europese oppositie wordt afgewezen. Maar in latere instanties krijgt eiser toch gelijk bij het Gerecht. Voor wat de soortgelijkheid betreft de producten zijn deel identiek (cosmetica) en deels enigszins soortgelijk (schoonmaakmiddelen en zeep). Dit komt met name omdat de distributiekanalen vaak verschillend zijn.

Voor wat betreft de merken stelt het Gerecht nog eens nadrukkelijk dat bij complexere merken (lees logo’s) zwak onderscheidende elementen soms best wel het dominante deel kunnen vormen. Dit komt dan bijvoorbeeld door het formaat, de positie van bijvoorbeeld een woord in een logo, Dat kan zo’n indruk maken op de consument dat zij hierin wel degelijk een merk herkennen.
Dat geldt ook voor deze kwestie. Het woord OLIVE valt direct op. De kleur en de overige grafische elementen hebben een decoratieve functie. LINE zal door de consument gezien worden als beschrijving voor een reeks producten. Zowel OLIVE als LINE spelen een rol bij de beoordeling, kunnen beide niet verwaarloosd worden. De Visuele overeenstemming is daardoor matig, Omdat LINE op het eind staat, is de auditieve overeenstemming groter. Begripsmatig verwijzen beide merken naar olijven waardoor de merken overeenstemmen. Omdat de producten deels identiek zijn en anderzijds enigszins overeenstemmend, zal het element LINE minder opvallen en is de kans op verwarring niet uitgesloten. Inbreuk dus ondanks dat het hier gaat om zwak onderscheidende woordelementen.

Partijen: Olive Line International vs Umbria Olii International Srl

Uitspraak: Europese Gerecht 22 mei 2012, Zaak T-273/10

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje