Tegenwoordig is er ook zelfregulering in de branche. Influencers kunnen een certificaat behalen bij de Stichting Reclame Code en DDMA. Daaruit blijkt dat de influencer bekend is met de regels over reclame en dat hij zich daaraan zal houden.
Het Commissariaat voor de Media heeft inmiddels haar eerste boete uitgereikt aan een influencer (bereik meer dan 1 miljoen volgers op TikTok) die onder andere reclame maakte voor crème. Bij een aantal video’s ontbreekt de vermelding dat dit reclame is. Soms staat op het eind van de omschrijving wel #ad, maar dit valt weg op een mobiele telefoon.
Ook na een waarschuwing worden de video’s niet aangepast. Gevolg: een boete van ruim € 6.000, -. De boete is wel verlaagd omdat de influencer inmiddels berouw toont. De video’s zijn alsnog aangepast en zij heeft haar influencer certificaat gehaald, waaruit blijkt dat zij maatregelen heeft getroffen om herhaling te voorkomen.
Bedrijven geven vaak aan dat de influencer zich wel aan de regels moet houden van de Mediawet. Grote bedrijven zoals Coca-Cola en Heineken werken inmiddels uitsluitend met influencers die dit certificaat hebben. Laten we hopen dat dit massaal navolging krijgt bij alle bedrijven die influencers inschakelen om hun producten te promoten.