Boete influencer TikTok

logo tiktok
De invloed van influencers is niet te onderschatten. Uit onderzoek blijkt dat een derde van de jongeren producten koopt omdat die zijn aangeraden door een influencer. In video’s moet daarom duidelijk zichtbaar en hoorbaar zijn dat het gaat om reclame. Zo niet, dan kan er een boete volgen.

Tegenwoordig is er ook zelfregulering in de branche. Influencers kunnen een certificaat behalen bij de Stichting Reclame Code en DDMA. Daaruit blijkt dat de influencer bekend is met de regels over reclame en dat hij zich daaraan zal houden.

Het Commissariaat voor de Media heeft inmiddels haar eerste boete uitgereikt aan een influencer (bereik meer dan 1 miljoen volgers op TikTok) die onder andere reclame maakte voor crème. Bij een aantal video’s ontbreekt de vermelding dat dit reclame is. Soms staat op het eind van de omschrijving wel #ad, maar dit valt weg op een mobiele telefoon.

Ook na een waarschuwing worden de video’s niet aangepast. Gevolg: een boete van ruim € 6.000, -. De boete is wel verlaagd omdat de influencer inmiddels berouw toont. De video’s zijn alsnog aangepast en zij heeft haar influencer certificaat gehaald, waaruit blijkt dat zij maatregelen heeft getroffen om herhaling te voorkomen.

Bedrijven geven vaak aan dat de influencer zich wel aan de regels moet houden van de Mediawet. Grote bedrijven zoals Coca-Cola en Heineken werken inmiddels uitsluitend met influencers die dit certificaat hebben. Laten we hopen dat dit massaal navolging krijgt bij alle bedrijven die influencers inschakelen om hun producten te promoten.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje