nieuwscategorie: ,

Bestrijden greenwashing/milieuclaims in merken

Bestrijden greenwashing/milieuclaims in merken

Consumenten laten zich bij de aankoop van producten steeds vaker leiden door duurzaamheidsclaims. Duurzaamheids- of milieuclaims zijn termen zoals ‘green’, éco’, ‘organisch’, ‘klimaatneutraal’ et cetera. Deze claims wekken de indruk dat de producten zijn samengesteld uit natuurlijke ingrediënten of duurzaam zijn gemaakt.

 

Dit voorjaar is er een nieuwe richtlijn van kracht geworden om consumenten beter te beschermen tegen misleidende greenclaims (implementatie maart 2026). De richtlijn geldt voor alle mogelijke communicatie uitingen, dus ook voor merken. Kort samengevat: generieke milieuclaims (zoals ‘biologisch’ of ‘eco’) zijn verboden als deze niet te bewijzen zijn en duurzaamheidsclaims mogen alleen als die zijn goedgekeurd/ gecertificeerd.

Dit heeft nu al verstrekkende gevolgen voor de dagelijkse praktijk. Een merk wordt namelijk geweigerd als het beschrijvend is voor de aangevraagde waren of diensten of als het misleidend is.

Als een greenclaim volledig onderbouwt kan worden, dan zal een woordmerk worden geweigerd omdat het beschrijvend is. In de rechtspraak is al eerder beslist dat termen als ‘eco’ staat voor ecologisch en ‘green’ voor milieuvriendelijk. Alternatief is dan om het logo in te dienen om net boven de drempel uit te komen. Echter dat geldt niet voor ieder merk, want het symbool van een blaadje verwijst namelijk ook naar milieuvriendelijk. Om die reden werd alsnog het logo WHY NOT GREEN geweigerd.

Als de claim niet onderbouwd kan worden, dan wordt het merk geweigerd omdat het misleidend is. Voor greenclaim merken die niet voldoen aan de richtlijn, is het verstandig om hier tijdig op te anticiperen en niet te wachten tot 2026. Zorg dat de claims onderbouwd kunnen worden en zo niet start dan tijdig een rebranding om de opgebouwde goodwill te behouden.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje