Dit voorjaar is er een nieuwe richtlijn van kracht geworden om consumenten beter te beschermen tegen misleidende greenclaims (implementatie maart 2026). De richtlijn geldt voor alle mogelijke communicatie uitingen, dus ook voor merken. Kort samengevat: generieke milieuclaims (zoals ‘biologisch’ of ‘eco’) zijn verboden als deze niet te bewijzen zijn en duurzaamheidsclaims mogen alleen als die zijn goedgekeurd/ gecertificeerd.
Dit heeft nu al verstrekkende gevolgen voor de dagelijkse praktijk. Een merk wordt namelijk geweigerd als het beschrijvend is voor de aangevraagde waren of diensten of als het misleidend is.
Als een greenclaim volledig onderbouwt kan worden, dan zal een woordmerk worden geweigerd omdat het beschrijvend is. In de rechtspraak is al eerder beslist dat termen als ‘eco’ staat voor ecologisch en ‘green’ voor milieuvriendelijk. Alternatief is dan om het logo in te dienen om net boven de drempel uit te komen. Echter dat geldt niet voor ieder merk, want het symbool van een blaadje verwijst namelijk ook naar milieuvriendelijk. Om die reden werd alsnog het logo WHY NOT GREEN geweigerd.
Als de claim niet onderbouwd kan worden, dan wordt het merk geweigerd omdat het misleidend is. Voor greenclaim merken die niet voldoen aan de richtlijn, is het verstandig om hier tijdig op te anticiperen en niet te wachten tot 2026. Zorg dat de claims onderbouwd kunnen worden en zo niet start dan tijdig een rebranding om de opgebouwde goodwill te behouden.