vergoeding Kawasaki-insurance.nl

Vergoeding Kawasaki-insurance.nl

Vaak vergeten bedrijven in samenwerkingsovereenkomsten een aparte clausule op te nemen over het gebruik van de merken. Mag een distributeur bijvoorbeeld domeinnamen of social media accounts registreren waarin het merk voorkomt? Moeten die dan gratis en direct worden overgedragen als partijen uit elkaar gaan? Dat is voer voor problemen.

 

 

In 2017 sluit Kawasaki Motors een mondelinge overeenkomst met een derde partij. Die partij gaat verzekeringen aanbieden aan eigenaren van Kawasaki-motoren. In het kader van samenwerking mag het bedrijf het merk gebruiken, domeinnamen registreren (waarin het merk voorkomt) en gebruiken.

In 2022 besluit Kawasaki de samenwerking te beëindigen. Gebruiker gaat daarmee akkoord. Daarna ontstaat er een discussie over de overdacht van de domeinnaam en de vergoeding die verweerder wil krijgen. Ondertussen blijft de domeinnaam actief en kunnen Kawasaki motorrijders daar een verzekering afsluiten.

Alles draait in deze WIPO-procedure om de vraag of verweerder een eigen belang heeft. Door de opzegging van de samenwerking heeft verweerder geen recht meer op het gebruik van het merk. Het niet overdragen van de domeinnaam wordt als pressiemiddel gebruikt om een vergoeding te ontvangen. Dat is geen legitiem. Gebruik na beëindiging van de overeenkomst is gebruik te kwader trouw.

Conclusie: overdracht van de domeinnaam. Als verweerder alsnog een vergoeding wil, dan moet hij de beslissing maar aanvechten bij de burgerlijke rechter. Die kan dit dan meenemen in zijn oordeel.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje