Geld T-shirt, bescherming idee

Geld T-shirt

Veel mensen denken dat zij auteursrechten krijgen op een idee door dit op papier te zetten en in te dienen als i-Depot of een vergelijkbaar depot als CC Proof. Dat is helaas vaak niet het geval.
Een idee moet voldoende concreet zijn uitgewerkt wil iets ‘een werk’ zijn. Als het werk tevens een intellectuele schepping is, dan kan het auteursrechtelijk beschermd zijn. De registratie van het (uitgewerkte) idee is niets meer dan een bewijsstuk.

 

Eiser laat zijn idee, ‘kleding met echt geld erop’, registreren bij CC Proof. Hij dient hiervoor een schets in van een petje met daarop een geldbiljet en de tekst: Money rules the world. Als gedaagde een loterij organiseert waarin een T-shirt te winnen is met daarop een vijfhonderd euro biljet, stelt eiser dat dit inbreuk is op zijn auteursrecht, de gedeponeerde schets bij CC Proof.

De rechter is hier snel klaar mee. Een idee alleen is niet te beschermen en het ingediende schetsje is niet voldoende concreet uitgewerkt. Dat is geen werk. De eis wordt afgewezen.

Stel dat een idee wel goed uitgewerkt is, kan het dan wel slim zijn om dit vast te leggen? Jazeker. In veel auteursrechtelijke zaken gaat het ook vaak om wanneer iemand een werk gemaakt heeft. Als een uitgewerkt idee voldoet aan de eisen van het auteursrecht, dan kan het wel fijn zijn als er een onafhankelijk bewijs is van een derde partij wanneer dit idee uitgewerkt was. Een i-Depot is daarvoor een van de meest gebruikte vormen.

Het uitgewerkte idee wordt dan bij de Benelux autoriteiten ingediend. Het voordeel is dat de Benelux autoriteiten een onafhankelijke publieke organisatie is (in plaats van een private organisatie). Een i-Depot krijgt een depotdatum en wordt dan 5 jaar bewaard. Hierna kan de bewaartermijn onbeperkt met 5 jaar worden verlengd. In principe wordt het werk geheim gehouden, tenzij de maker wenst dat dit geheel of gedeeltelijk openbaar gemaakt moet worden (om het bijvoorbeeld te verkopen, echter daarmee staat de deur wel open om met het idee aan de haal te gaan, dus wij adviseren dit niet op deze manier te doen).

Mocht er een kwestie komen over sinds wanneer een idee uitgewerkt is, dan kan het i-Depot daar een goede oplossing voor zijn om dit te bewijzen. Wel nog een opmerking: het feit dat een werk als i-Depot wordt geregistreerd, zegt niets over of het ingediende stuk wel auteursrechtelijk beschermd is, dat zal de rechter bepalen in een kwestie. Het is eigenlijk alleen een bewijsstuk dat het idee op dat moment in deze vorm is ingediend.

 

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje