Spido: Google Adword merk concurrent

Spido: Google Adword merk concurrent

Het Europese Hof heeft zich al een aantal keren uitgelaten over de vraag of je het merk van de concurrent mag gebruiken als Google Adword. Stelregel is: dat mag niet als er afbreuk wordt gedaan aan de herkomstfunctie van het merk. Uit de advertentie moet duidelijk blijken wat de relatie is tussen de adverteerder en de merkhouder.

 

Spido verzorgt rondvaarten in en rond de haven van Rotterdam. River Cruise is een concurrent en gebruikt onder andere het woord SPIDO als Adword. In de advertentie die verschijnt, komt het woord SPIDO niet meer terug. ‘Rondvaart Rotterdam – De haventour van Rotterdam… Boek nu online River Cruise…’

River Cruise stelt dat het voor internetgebruikers duidelijk is dat River Cruise een ander bedrijf is. De voorzieningenrechter is het hier niet mee eens. Voor gebruikers is het onduidelijk wat de economische band is met Spido en dat het gaat om een alternatieve aanbieder van rondvaarten. Dat wordt versterkt omdat River Cruise een beschrijvende naam is. Gevolg: verbod en veroordeling in de proceskosten.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje