Geen merk meer: ik wil van mijn auto af

Geen merk meer: ik wil van mijn auto af

Dealerdirect Global exploiteert de website . WijKopenAutos is een concurrent. Op de website staat: ‘Ik wil van mijn auto af’. Partijen zijn het erover eens dat ‘ik wil van mijn auto af’ geen onderscheidend vermogen heeft voor de verkoop van auto’s. Eiser stelt echter dat door intensief gebruik IK WIL VAN MIJN AUTO AF een geldig merk is geworden (is ingeburgerd).

 

In de procedure die volgt bij het BBIE, wordt WijKopenAutos bijgestaan door Abcor. Uit marktonderzoek blijkt dat consumenten de zin ‘ik wil van mijn auto af’ als een beschrijvende verkoopboodschap zien. Niet als een merk. Om die reden wordt er een doorhalingsactie gestart tegen het merk van de eiser. Het BBIE wijst die eis toe.

Dealerdirect gaat tegen deze uitspraak in beroep bij het Benelux Gerechtshof. Kan het BBIE een eerder besluit op basis van inburgering herroepen? Ja, zo oordeelt het Hof. In deze procedure zijn door beide partijen nieuwe stukken overlegd over de inburgering. Het Hof oordeelt (net zoals het BBIE) dat op basis van die stukken geen inburgering aangenomen kon worden. Dit komt mede door de gebrekkige methodologie van het marktonderzoek van Dealerdirect. De doorhaling wordt door het Hof bevestigd. (Bron beeld: Abcor)

 

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje