Grasovka Vodka in bizonvelletje – alcohol en reclame op minderjarigen

Grasovka Vodka in bizonvelletje - alcohol en reclame op minderjarigen

Vanwege het strenge winterweer wordt de Grasovka Vodka tijdelijk in een zacht bizonvelletje gestoken. De Stichting Alcohol Preventie is het daar niet mee eens. Door de vacht is het niet duidelijk dat het hier om wodka van 40 procent gaat. De Fluffy verpakking is tevens specifiek gericht op minderjarigen door de ‘knuffelige uitstraling’ en het ‘hoge aaibaarheidsgehalte’. Zij dient daarom een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC).

 

De RCC is het hier niet mee eens. Het klopt dat alcoholreclame zich niet specifiek mag richten op kinderen. Knuffels en poppetjes voor minderjarigen bij alcoholische dranken zijn dan ook verboden.

Volgens de RCC is de verpakking echter geen knuffel. Het feit dat de vormgeving mogelijk minderjarigen aanspreekt, maakt dit niet anders.

Daarnaast blijkt duidelijk uit de fles dat het hier om wodka gaat en iedereen weet dat dit een sterk alcoholische drank is. De klacht wordt dan ook geheel afgewezen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje