Max Verstappen verliest alsnog in hoger beroep van Picnic

Max verliest alsnog in hoger beroep van Picnic

Als introductie van het nieuwe merk Picnic lanceert het bedrijf viraal een parodie op de Jumbo commercials met Max Verstappen. Bekende Nederlanders hebben een verzilverbare populariteit. Om die reden startte Max een procedure hiertegen. De rechtbank gaf Max gelijk en legde een schadevergoeding van € 150.000,- op.

 

Picnic is hiertegen (met succes) in beroep gegaan. Het Hof heeft de eis alsnog afgewezen. Reden: het is overduidelijk dat het hier om een look-a-like gaat. Niemand zal denken dat het hier om Max Verstappen gaat of dat hij dit ondersteunt. Er is een kans dat de zaak naar de Hoge Raad gaat, want bij een portret hoeft het niet persé om de persoon zelf te gaan. Het moet gaan om een herkenbare weergave (dus wij verwachten een vervolg- cassatie bij de Hoge Raad).

Volgens het Hof is daarnaast het gebruik van een look-a-like niet onrechtmatig voor Max (dat is mogelijk anders voor de Jumbo). Reden: Max wordt niet aangetast in zijn eer en goede naam, reputatie, de uiting is niet beledigend en hij lijdt geen schade (want hij kan niet werken voor de concurrent). Voor iedereen is het zonneklaar dat het om een parodie gaat en niemand zal denken dat hij de diensten van Picnic ondersteunt. Gevolg, de eis wordt alsnog afgewezen.

De vrijheid van meningsuiting (om reclame te mogen maken) wint het dit keer. Voor reclamemakers een verbreding om aan te haken bij BN’ers.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje