Rumag en het grijze gebied

Rumag en het grijze gebied

Arjan Lubach heeft afgelopen seizoen genadeloos de praktijken van RUMAG aan de kaak gesteld. Te zien is hoe Thijs van der Heide bij een optreden bij Fontys beweert dat het vertaald vrijwel letterlijk overnemen van teksten van anderen mag, omdat dit een grijs gebied zou zijn. Klopt dit of is dit toch echt een broodjeaapverhaal?

Het Europese Hof heeft al jaren geleden bepaald in het arrest Infopaq dat krantenkoppen bestaande uit elf woorden auteursrechtelijk beschermd kunnen zijn. Het criterium is, dat het een intellectuele schepping moet zijn (kort gezegd, dat er creatieve keuzes zijn gemaakt en het niet gaat om een banale zin). Het feit dat dit dan vertaald wordt vanuit het Engels naar het Nederlands, maakt dat niet anders, net zo min als de puntjes tussen de woorden. Hier is dus niets grijs aan.

Maar hoe zit dat dan met gebruik van iets aangepaste merken? Bij RUMAG waren T-shirts te koop met de opdruk WIJNEN-WIJNEN-WIJNEN. Ook dat zou mogen, ondanks dat Martien Meiland ‘HALF 12, WIJ GAAN WIJNEN, WIJNEN, WIJNEN’ heeft geregistreerd voor kleding. Ook dat is onzin. Merken zijn overeenstemmend en grote kans dat uit marktonderzoek blijkt dat die uitspraak direct gerelateerd is aan Martien Meiland. Grijs? Mijn grootmoeder! Bron beeld: www.thebestsocial.media-nl

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje