Het Europese Hof heeft al jaren geleden bepaald in het arrest Infopaq dat krantenkoppen bestaande uit elf woorden auteursrechtelijk beschermd kunnen zijn. Het criterium is, dat het een intellectuele schepping moet zijn (kort gezegd, dat er creatieve keuzes zijn gemaakt en het niet gaat om een banale zin). Het feit dat dit dan vertaald wordt vanuit het Engels naar het Nederlands, maakt dat niet anders, net zo min als de puntjes tussen de woorden. Hier is dus niets grijs aan.
Maar hoe zit dat dan met gebruik van iets aangepaste merken? Bij RUMAG waren T-shirts te koop met de opdruk WIJNEN-WIJNEN-WIJNEN. Ook dat zou mogen, ondanks dat Martien Meiland ‘HALF 12, WIJ GAAN WIJNEN, WIJNEN, WIJNEN’ heeft geregistreerd voor kleding. Ook dat is onzin. Merken zijn overeenstemmend en grote kans dat uit marktonderzoek blijkt dat die uitspraak direct gerelateerd is aan Martien Meiland. Grijs? Mijn grootmoeder! Bron beeld: www.thebestsocial.media-nl