nieuwscategorie: ,

Europees model sterker dan gedacht – Pepsico Flippo

Europees model sterker dan gedacht - Pepsico Flippo

Het Gerecht van de Europese Unie heeft inmiddels zijn eerste uitspraak mogen doen over de beschermingsomvang van een Europees Model. Dit blijkt een stuk verder te gaan dan de meeste juristen in de Benelux in eerste instantie dachten. In deze kwestie ging het om de vraag hoe ver de bescherming gaat van een flippo (reclamedrager voor spellen).

Nadat PepsiCo in 2003 een registratie voor het model heeft gekregen, wordt er een nietigheidsprocedure gestart op basis van een ouder Europees model voor “metalen schijfje voor spellen”.
Beide modellen zijn niet identiek; het ene model heeft door de welving aan de bovenzijde 2 cirkels en de zijkant is boller. Dat mag echter niet baten. Het Gerecht oordeelt dat ondanks de beperkte vrijheid van de ontwerper de modellen geen andere algemene indruk wekken bij de doelgroep.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje