Productfotografie vogelvrij?

Productfotografie vogelvrij?

Vorig jaar heeft de rechter een interessante uitspraak gedaan over het gebruik van stockfoto’s. Vrijwel altijd worden (stock) foto’s beschermd op basis van het auteursrecht. De basis regel is, dat het hier moet gaan een eigen intellectuele schepping. Kort door de bocht, dat de maker creatieve keuzes heeft moeten maken. Dat is vrijwel altijd zo gezien de compositie, standpunt, belichting etc, maar geldt dit nu ok voor productfotografie? Nee vond een autobedrijf dat een natuurgetrouwe foto (close-up) van een temperatuurmeter in een auto gebruikte. De foto was van een stockbureau en die wilde voor dit gebruik een vergoeding ontvangen van € 3.200,-.

De rechter koos echter de kant van het autobedrijf. “Bij vrijwel iedere foto zal iemand, voor zover dat niet door de camera automatisch wordt gedaan, de belichting, afstand en hoek moeten instellen, maar daarmee draagt de foto nog niet het persoonlijk stempel van de fotograaf. Dat is pas het geval als de keuzes die worden gemaakt in een foto resulteren, die zich zodanig van andere foto’s onderscheidt, dat daaraan is af te zien dat de fotograaf persoonlijke keuzes heeft gemaakt.” Zijn nu alle stockfoto’s vogelvrij? Nee absoluut niet. De meeste foto’s blijven gewoon auteursrechtelijk beschermd, alleen bij productfotografie kan het kwartje wel wat vaker de andere kant opvallen. (bron Beeld: TeWe)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje