Nieuwe procedures om Benelux merk onderuit te halen – doorhaling en nietigheid

Nieuwe procedures om Benelux merk onderuit te halen - doorhaling en nietigheid

Een merk moet binnen vijf jaar gebruikt worden. Zo niet dan kan het verval van dit merk worden ingeroepen. Dit kon tot voor kort alleen via een (dure) procedure bij de rechtbank. Sinds 1 juni 2018 is hiervoor een alternatief. Tegenwoordig kan iedere belanghebbende een administratieve procedure starten, om het verval van een merk in te roepen dat niet wordt gebruikt of de nietigheid van een beschrijvend merk. De kosten hiervoor zijn vrij gering.

Enerzijds is deze nieuwe regeling een zege voor bedrijven die een nieuw merk willen lanceren. Mocht een oud merk niet worden gebruikt, dan kan dit vrij snel en makkelijk worden verwijderd waardoor er plek is voor het nieuwe merk.

Echter er is ook een keerzijde. Bedrijven die vroeger actief waren in domeinnaamkaping gebruiken deze procedures nu om snel geld te verdienen. Zij starten procedures tegen oude merken en als de oude merkhouder een flinke som geld betaalt, trekt het bedrijf de procedure weer in. Juridisch mag dit (tot nu toe). Voorkom deze ellende en spek dit soort bedrijven niet!

Check de merkenportefeuille. Als daarin merken zitten die de afgelopen 5 jaar niet zijn gebruikt en die wel van belang zijn, laat het merk dan opnieuw registreren. Dat mag in de Benelux! Daarmee behoudt het bedrijf het monopolie op het merk en is een stuk goedkoper dan het gevecht aangaan tegen dit soort ‘malafide’ bedrijven.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje