Hema boete van 4,5 miljoen

Hema boete van 4

Levi Strauss probeert zo goed mogelijk de goodwill rond haar spijkerbroeken te claimen. Het bedrijf heeft via het merkenrecht ontzettend veel visuele tekens als merk geregistreerd. Niet alleen de naam LEVI’S is vastgelegd maar ook type nummers, namen, logo’s, het rode lipje en stiksels. Dat is logisch want bijvoorbeeld het V-stiksel op de broekzak (Levi’s arcuate) is een sterk onderscheidend teken. Consumenten zien hieraan dat de broek een echte Levi’s is.

Als de Hema in 2015 spijkerbroeken gaat verkopen met een vergelijkbaar teken, volgt er een rechtszaak. Levi stelt inbreuk en eist een vergoeding van € 50,- per verkochte broek. De Rechtbank van Koophandel in Brussel is het daar deels mee eens. Het stiksel op de HEMA spijkerbroek lijkt dusdanig op die van Levi’s dat de consument de broek kan aanzien voor een Levi spijkerbroek. Gevolg: inbreuk. In totaal zijn er 221.603 broeken verkocht. De rechter vindt de schadevergoeding echter te hoog en stelt die vast op € 20,- per broek. De Hema moet daarom een kleine 4,5 miljoen aan Levi Strauss betalen (Bron beeld: Abcor).

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje