Een goede naam krijgen en behouden – de Ontmoeting

De ontmoeting Nijmegen en Zutphen

Is iedere bedrijfsnaam uniek? Nee, een check online (via Google) en in het register van de KvK toont aan dat veel bedrijven dezelfde naam gebruiken. Zolang er totaal andere diensten aangeboden worden onder die naam, hoeft dit geen probleem te zijn. Echter in het naamgevingsproces neemt niet iedereen de regels even nauw. Vooral als het gaat om een gebruikelijk woord. Vaak denkt men (onterecht) dat het feit dat een bedrijf in een andere stad is gevestigd, voldoende is om problemen te voorkomen. Er zijn al zoveel bedrijven met die generieke naam, dan kan mijn bedrijf er nog wel bij, zeker als ik hiervoor een totaal ander logo gebruik. Echter zo werkt het juridisch gezien (vaak) niet. Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten.

In 2001 opent tapasrestaurant “de Ontmoeting” in Nijmegen haar deuren. Om de goodwill te beschermen, laat het bedrijf (in 2012) haar logo registreren in de Benelux voor horecadiensten. Als in 2014 een duurzaam horecaconcept van start gaat in Zutphen onder de naam ‘de Ontmoeting Zutphen’, wordt daartegen bezwaar gemaakt. Omdat partijen er onderling niet uitkomen, komt de zaak bij de rechter.

Het bedrijf uit Zutphen stelt dat er veel bedrijven actief zijn onder de naam de Ontmoeting. Dat klopt. Een check in het register van de KVK levert iets meer dan 800 hits op. Bij Google komen er diverse horecabedrijven naar boven met deze naam, dus uniek is de naam niet. Het merk is daarom volgens verweerder niet onderscheidend. Tevens wordt er een totaal ander logo gebruikt en is het bedrijf in een totaal andere plaats gevestigd (50 km verderop). Dat is voldoende om verwarring te voorkomen. De rechter het daar niet mee eens.

Het gaat hier om de vraag of de nieuwe handelsnaam inbreuk maakt op het oudere merk. Dat is hier het geval omdat er een overeenstemmende naam wordt gebruikt voor soortgelijke diensten. Hierdoor kan de consument in verwarring komen. Die kan denken dat de restaurants aan elkaar verbonden zijn (nieuwe vestiging in een andere stad).

Het feit dat er een ander logo wordt gebruikt, mag niet baten. Bij een merkinbreuk kijkt de rechter niet alleen naar het visuele stuk (hoe zien de logo’s eruit) maar ook naar het auditieve deel (hoe worden de bedrijfsnamen uitgesproken) en of de merken mogelijk begripsmatig hetzelfde zijn. Omdat het woord ‘de Ontmoeting’ het dominante deel is in beide logo’s, is de naam overeenstemmend. Daarnaast worden er dezelfde diensten aangeboden (beide horeca) . Het feit dat het bedrijf in Zutphen 50 km verderop zit mag ook niet baten. Beide bedrijven maken reclame op internet en richten zich daarbij tot hetzelfde publiek. Gevolg: het bedrijf in Zutphen krijgt een verbod op het gebruik van de naam en moet als verliezer de proceskosten van de eiser betalen (een ruime 6.500 euro).

Voor nieuwe bedrijven een wijze les. Check niet alleen bij de KvK en online of een naam al wordt gebruikt, maar check ook of de naam mogelijk al als merk is vastgelegd. Daarnaast, laat als bedrijf de handelsnaam en het logo tijdig als merk vastleggen. Dit geeft een bredere en betere bescherming bij een mogelijk conflict.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje